Nyt blad med tema om klimabevidste gymnasier
Forside 6 2020 webnyhed

Nyt blad med tema om klimabevidste gymnasier

Gymnasieskolen ser nærmere på gymnasiernes arbejde med at mindske deres klimatryk i det seneste nummer af Gymnasieskolen. Man kan også læse om, at halvdelen af gymnasierne kører med underskud. Og så bringer vi et større interview med en innovationsekspert, der mener, at vi spilder både tid, penge og energi på at løse de forkerte problemer.

93 procent af gymnasierne gør noget for at mindske deres klimaaftryk. Det viser en ny undersøgelse, som Gymnasieskolen har lavet.
I det nyeste nummer af Gymnasieskolen kigger vi nærmere på skolernes arbejde med klimatiltag.

Gymnasierne gør mere end en gennemsnitlig dansk familie.

Torben Chrintz, videnschef
Tænketanken Concito

Halvdelen af gymnasier kører med underskud
Gymnasiernes økonomi er blevet væsentligt ringere i de senere år. 50 procent af skolerne har underskud, viser de seneste regnskabstal. Sektoren er skuffet over, at regeringen vil indføre yderligere nedskæringer til næste år.

En kardinalsynd er, at vi på forhånd forelsker os i at definere problemer, så de passer til vores foretrukne svar.

Thomas Wedell-Wedellsborg, innovationsekspert

Identificer det rigtig problem
Vi spilder både tid, penge og energi på at løse de forkerte problemer. Det kan reframing hjælpe os med at lave om på, mener den internationalt anerkendte innovationsekspert Thomas Wedell-Wedellsborg, der udgiver en bog om emnet. Vi skal turde se os selv gennem andres øjne, siger han.

Karrielæring med spil
Det kan være svært at inddrage karrierelæring i undervisningen.
På Ørestad Gymnasium har de som et nyt initiativ gjort brug af brætspillet Karrierespillet.
Der er flere grunde til, at historie- og informatiklærer Claus Witfelt er glad for at bruge spillet.

Det er et sjovt og realistisk spil, som sætter eleverne i gang med at tænke lidt længere frem i livet end bare sabbatåret.

Claus Witfelt, lærer
Ørestad Gymnasium

Find bladet i postkassen eller læs det herunder:

Tema: Klimabevidste gymnasier