Nyt blad med tema om fremtidens eksamen
2019-07-forside

Nyt blad med tema om fremtidens eksamen

Gymnasieskolen zoomer ind på eksamen, Moderniseringsstyrelsen og dramafagets rolle i gymnasiet i månedens udgave af magasinet.

Hvad vil vi med eksamen, hvad skal vi måle, og er de nuværende prøverformer gode nok?
Gymnasieskolen tager hul på debatten i det nyeste nummer af magasinet, der udkommer i dag.

Drama får elever til at løfte blikket
”Bare en gang imellem vil jeg gerne føre eleverne derhen, hvor de oplever, at tiden står stille et øjeblik.”

Det siger dramalærer på Rysensteen Gymnasium Marlene Ballebye om sin undervisning.
Hun oplever, at drama giver eleverne redskaber til deres andre fag og livet generelt.

Ekspert om ny styrelse: Vigtigt at undgå relationstømmermænd
Den nye regering har besluttet, at arbejdsgiverrollen for de statsligt ansatte ikke længere skal ligge i Moderniseringsstyrelsen. En stor gruppe embedsmænd rykkes i stedet til Skatteministeriet, hvor de skal varetage samme opgave.
Gymnasieskolen skitserer ændringen, der af nogle politiske kommentatorer beskrives som et led i Socialdemokratiets opgør med Bjarne Corydon-æraen.

Han vendte hjem til modersmålet
Sprog er meget mere end at ­videreformidle information. Og en tekst er ikke en ­kode, som eleverne skal ­lære at tyde. Sangeren og sang­skriveren Claus Hempler er 30 år inde i karrieren begyndt at skrive på dansk. Han stod et sted i livet, hvor modersmålet pludselig var det eneste rigtige at arbejde med, fortæller han i et stort interview til Gymnasieskolen.

Læs artiklerne i det nyeste blad, som er på vej til din postkasse.

Gymnasieskolen nr.7 2019 - tema om eksamen

Tema om fremtidens eksamen

Læs alle artikler i Gymnasieskolens tema om fremtidens eksamen: