Annonce
Skip to content
Artikel
­Nysgerrighed er det vigtigste værktøj i naturvidenskab
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
GS05_Studieretninger_Banner_JensLundgren-aspect-ratio-348-234
4. november 2024

­Nysgerrighed er det vigtigste værktøj i naturvidenskab

Undervisning Studieretning
Indhold
Tekst_ Johan Rasmussen
Foto_ Jasper Carlberg
Link er kopieret

Fokus: Studieretninger

Sprog, naturvidenskab, økonomi, kunst eller samfundsvidenskab? Elevernes valg af studieretning er en vigtig del af gymnasiet. Men hvad er det, de forskellige fagområder giver af viden og kundskaber?

Fem faglige fyrtårne fortæller, hvorfor netop deres område er vigtigt.

For læge og professor Jens Lundgren er det en stor tilfredsstillelse at have et arbejde, hvor han kan undre sig, stille spørgsmål og selv være med til at finde svarene.

 

Da Jens Lundgren var dreng, fik han et mikroskop. Han kunne bruge lang tid på at studere en lille skål med vand og opdage, at vand ikke bare er vand.

Den lille dreng med mikroskopet er stadig en del af den 64-årige Jens Lundgren, når han er på arbejde som leder af forskningscentret Center for Health, Immunity and Infections (CHIP) under Rigshospitalet.

Selvom han er en af landets førende læger inden for infektionssygdomme, så stopper professoren ikke med at være nysgerrig på, hvad den næste opdagelse eller udvikling er.

”Nysgerrigheden er det vigtigste i naturvidenskab. Det er nysgerrigheden, der skal drive dig til at studere og arbejde med naturvidenskab,” siger Jens Lundgren.

Han sidder på sit kontor på femte sal i et af kontorhjørnerne i nationalarenaen Parken med udsigt til Rigshospitalet.

De fleste danskere kender Jens Lundgren fra tiden under corona, hvor han som ekspert i perioder var i fjernsynet morgen, middag og aften. Han arbejdede i over to år fra om morgenen, og til han gik i seng. Han var en del af en global COVID-19 taskforce og orienterede og rådgav blandt andet Folketinget og regeringen om pandemien.

GS05_Studieretninger_NATURVIDENSKAB

Naturvidenskab kan give dig indsigt i, hvordan verden hænger sammen. "Det er det bedste," siger Jens Lundgren i videoen.

Han har altid været nysgerrig på verden, men at han skulle ende med at studere naturvidenskab og blive læge, var ikke det oplagte, hvis man havde spurgt en studievejleder i 1970’erne.

Den unge mand fik lave karakterer i folkeskolen.

”I gymnasiet var jeg heller ikke en mønsterstuderende,” siger han og smiler.

Han begyndte dog trods alt at forstå, at han godt kunne, hvis han ville.

”Det var min dansk- og historielærer i gymnasiet, der fik min hjerne til at fungere og tænke abstrakt. Jeg var lidt langsom,” griner han.

Smittet med interesse
Hvis ikke Jens Lundgren på en rejse til Indien efter gymnasiet var blevet ”smittet med en mikroorganisme”, som han formulerer det, var han måske ikke blevet læge, men havde brugt sin nysgerrighed til noget andet.

I efterbehandlingen af sin sygdom talte han med nogle nyuddannede læger, som talte godt om uddannelsen og jobbet, og den unge mand i sygesengen tænkte: Det vil jeg også være.

Om Jens Lundgren

Job_ Professor, dr.med. og -forskningsleder på Center for Health, Immunity and Infections under Rigshospitalet.

Uddannelse_ Cand.med. fra Københavns Universitet.

På medicinstudiet blev han for alvor fascineret af naturvidenskaben og ikke mindst biokemi, og fascinationen er vokset lige siden.

”På studiet begyndte jeg at forstå, hvordan kroppen fungerer under normale omstændigheder, og hvad der så sker med systemet under sygdom, eller når medicin påvirker en biokemisk proces. Det var dybt fascinerende, og det synes jeg stadig, det er,” fortæller Jens Lundgren, som også fandt ud af, at en god læge skal meget mere end at kunne forstå og arbejde med eksempelvis biokemi og anatomi.

”Jeg lærte, at det også handler om at være empatisk og tale med det enkelte menneske og om det enkelte menneskes sygdom. Og i den samtale skal man ikke stå og tale om det basale naturvidenskabelige i forhold til sygdommen,” siger Jens Lundgren og kobler den erfaring sammen med sin gymnasietid.

”Det var først flere år senere på medicinstudiet, at jeg så lyset, og at jeg forstod, hvad lærerne havde forsøgt at forklare mig i 1.g. Jeg forstod, at jeg kunne bruge viden fra mange andre fag til at være en god læge,” siger Jens Lundgren.

Slår et slag for naturvidenskab
Jens Lundgren har ikke kunnet undgå at bemærke, at politikere og uddannelsessektoren efterlyser, at flere unge vælger studieretninger med naturvidenskab og studerer de såkaldte STEM-fag bagefter.

Han vil ikke pådutte unge at læse naturvidenskab.

”Jura kan også noget, og at blive elektriker kan også noget,” som han formulerer det.

At arbejde med naturvidenskab er et virvar af interaktion mellem mennesker.
Jens Lundgren, professor
Rigshospitalet

Han vil dog gerne slå et slag for, at naturvidenskab i den grad kan noget, hvis man er nysgerrig på verden.

”At arbejde med naturvidenskab er et virvar af interaktion mellem mennesker, som har kompetencer og indsigt inden for forskellige områder, og som sammen løser komplekse udfordringer. Vi arbejder i team, og det, tror jeg, appellerer til mange unge,” siger Jens Lundgren.

Det store gennembrud
Samtidig peger han på, at naturvidenskaben udvikler sig globalt og med stor hastighed ikke mindst på grund af teknologien.

Teknologien var med til at skabe et stort gennembrud inden for hans eget forskningsområde for over 10 år siden. Ved hjælp af computerkraft blev det muligt at kortlægge store mængder data fra blodprøver og indeksere dem på en enorm kompleks måde, forklarer Jens Lundgren.

”Pludselig kunne vi se, hvilken betydning variationerne i vores arvemateriale har, i forhold til hvorfor nogle mennesker bliver syge, og andre ikke, og hvorfor nogle kan tåle medicin, og andre ikke. Pludselig kunne vi forklare noget, vi før havde undret os over, og bruge det til at behandle patienter med.”

Den slags gennembrud sker ikke ofte, men processen mod ny viden og at bruge sin nysgerrighed i arbejdet hver dag er stadig en stor tilfredsstillelse for Jens Lundgren.

GS05_Studieretninger_Grafik2-SPROG

Læs kapitel 3

Musik er en gave for livet

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Undervisning

    Sprog er en nøgle til verden

  • Fokus
    Undervisning

    Alle har brug for indsigt i samfundet

  • Fokus
    Undervisning

    Musik er en gave for livet

  • Fokus
    Undervisning

    At kunne læse et regnskab er også almen­dannelse

Indhold Studieretninger

Sprog, naturvidenskab, økonomi, kunst eller samfundsvidenskab? Elevernes valg af studieretning er en vigtig del af gymnasiet. Men hvad er det, de forskellige fagområder giver af viden og kundskaber?

Fem faglige fyrtårne fortæller, hvorfor netop deres område er vigtigt.

  • Kapitel 1

    Sprog er en nøgle til ­verden

  • Kapitel 2

    ­Nysgerrighed er det ­vigtigste værktøj i naturvidenskab

  • Kapitel 3

    Musik er en gave for livet

  • Kapitel 4

    At kunne læse et regnskab er også almen­dannelse

  • Kapitel 5

    Alle har brug for indsigt i samfundet

  • Kapitel 6

    Her er de studieretninger, flest elever vælger

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater