Gymnasielærernes seneste overenskomst, OK 21, indeholder en række krav om øget og løbende dialog mellem ledelse og medarbejdere. Men selvom OK 21 har været gældende i et år, er det langtfra alle skoler, der har indført samtalerne. Og på de skoler, der har taget hul på samtalerne, er opgaven blevet grebet vidt forskelligt an. Det viser en rundspørge, som Gymnasieskolen har lavet med tillidsrepræsentanterne på otte tilfældigt udvalgte skoler.
På Rosborg Gymnasium og HF er samtalerne lagt i helt faste rammer.
For læreren bliver det tydeligt, hvilke opgaver man skal løse, og hvor lang tid man skal bruge på dem. Og lederen bliver tvunget til at forholde sig til de udfordringer, læreren oplever.
Forskning: Grundforløbet har få fordele og store ulemper
Grundforløbet gør eleverne mere afklarede om valg af studieretning, viser følgeforskning om reformen. Forskningen viser dog også, at ulemperne ved grundforløbet overstiger fordelene.
Grønlandske unge udfordret af sprog og afstand
For mange unge grønlændere er gymnasiet og uddannelse en udfordring med undervisning på et fremmed sprog og adskillelse fra familien. De danske lærere har derfor en kompleks opgave, og ofte bliver kollegerne skiftet ud.
Appernes planet har brug for trafiklys
Smartphonen med alle dens apps er på godt og ondt blevet en forlænget del af vores krop. Den gør os både klogere og dummere – men det analoge har stadig en fordel i læringssituationen. Løsningen kan være flere regler og ‘frie rum’, mener den norske socialantropolog og professor Thomas Hylland Eriksen, som har skrevet en bog om, hvad smartphonen har gjort ved vores liv.
Jeg tror på skolebogen, og jeg tror ikke mindst på det at kunne skrive i hånden.
Det og meget mere kan du læse om i skoleårets sidste blad, som du finder i postkassen eller herunder:
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode