Naboskab med slag i
serve_during_volleyball_match_4

Naboskab med slag i

Man kan godt have et tæt samarbejde med konkurrenten. Det viser et nyt succesprojekt i Slagelse, der har været med til at gøre byen til eliteidrætskommune.

Tekst_ Morten Jest

Selv om man er konkurrenter, kan man godt samarbejde. Det er den lidt utraditionelle devise i Slagelse, hvor byens to gymnasier ligger klods op ad hinanden. Det har siden sommerferien givet plads til en helt unik klassekonstruktion på tværs af institutioner.

“Vi har et samarbejde, selvom vi er konkurrenter. På Vestjælland har vi et forholdsvis lavt uddannelsesniveau i forhold til landsgennemsnittet, derfor skal vi kunne samarbejde i stedet for at slås. Det er vores opgave at løfte uddannelsesniveauet for de unge i vores område.”

Sådan siger Iver Grunnet, der er rektor på Slagelse Gymnasium, der huser cirka 1200 stx-elever. Siden sommerferien har et par håndfulde af skolens mest sporty elever gået på et nystartet danskforløb med elever fra naboen Selandia, der har både hhx- og htx-afdelinger. Det er første gang at Undervisningsministeriet giver tilladelse til, at elever fra tre forskellige gymnasieuddannelser får lov til at tage det samme forløb.

Eliteidræt på skemaet
De cirka tyve elever, der er en del af Slagelse-samarbejdet, er nemlig eliteidrætselever.

“De savner et fællesskab og har haft svært ved at passe morgentræningen ved siden af skolen. Deres klassekammerater har måske også lidt svært ved at forstå dem. Derfor ville vi gerne gøre noget særligt for dem,” fortæller Niels-Erik Hybholt, der er rektor på Selandia.

For at få skemaerne til at hænge sammen, så er dansktimerne for eliteidrætselevnernes stamklasser på både stx, htx og hhx lagt tirsdag og torsdag formiddag. Men eliteidrætseleverne medvirker ikke i undervisningen. I stedet passer de deres træning. Om eftermiddagen mødes de så på tværs af uddannelsesretninger til fælles danskundervisning. Læreren kommer fra Selandia, men har tidligere undervist på Slagelse Gymnasium, og kender derfor begge skoler godt.

“Det betyder, at jeg får lov til at prioritere min idræt. Vores lærer i dansk har en god forståelse for hvad vi er del af. Det gør det lettere i forhold til lektier og afleveringer. Derudover får jeg også lov til at være sammen med mange af dem, som jeg har morgentræning med,” siger Emma Hesselholt, der er en af eleverne i den nye klasse. Ved siden af skolen spiller hun volleyball i Volleyklubben Vestsjælland.

Hun er glad for den nye klasse.

“Ved at være en del af projektet kan jeg fokusere lige meget på begge ting. Jeg risikerer ikke at blive alt for stresset pga. skolen. Jeg udvikler mig også hurtigere ved at få sat tid af til at fokusere på min idræt. Jeg har en følelse af, at det er okay at dyrke meget idræt og fokusere på det,” siger Emma Hesselholt.

Tilfredshed er der også at spore hos Team Danmark. Da de i efteråret underskrev en fireårig samarbejdsaftale, der gjorde Slagelse til eliteidrætskommune, var den nye klasse en vigtig årsag.

“Slagelse Kommune tænker innovativt og er gode til at se muligheder. Et godt eksempel er tankerne om fælles undervisning i dansk på tværs af de tre ungdomsuddannelser. Netop sammenhæng mellem uddannelse og den daglige træning er en hjørnesten i Team Danmarks eliteidrætsmodel,” lød det dengang fra Lone Hansen, direktør i Team Danmark.

Hidtil er frafaldet i klassen nul.

Kulturløft
De joviale konkurrenter er tydeligt stolte over projektet.

“Vi har en meget lang tradition for idræt på stedet, og jeg har selv undervist i idræt siden firserne. Vi vil gerne skabe gode vilkår for de unge, når de bruger så meget tid på sporten. Det er vigtigt at de kan få en uddannelse samtidig,” siger Iver Grunnet.

For Niels-Erik Hybholt handler projektet i lige så høj grad om at bidrage til en arbejdskultur blandt resten af eleverne.

“Det kan give et kulturløft, hvor eliteidrætselevernes indstilling smitter af på de andre elever. Vi vil gerne styrke en kultur, hvor man tager sig sammen.”

Han suppleres af Iver Grunnet:

“Mange af eliteidrætseleverne er meget fokuserede og målrettede. De planlægger deres skolearbejde meget nøje. Det er da dejligt, hvis der kommer en sideeffekt, hvor de er med til at sætte nogle normer. Det er jo noget vi i al almindelig arbejder med, fordi vi gerne vil skabe den rette kultur.”

Selvom de kæmper om de samme unge, er der stemningen blandt de to Slagelse-rektorer god, og samarbejdet rækker udover eliteidrætsprojektet. Skolerne har udarbejdet en fælles alkoholpolitik og har tidligere udlånt lærere til hinanden, for at få skemaer til at passe.

“Vi skal samlet set skabe de bedste forudsætninger for, at de unge får en uddannelse,” lyder det fra Iver Grunnet.

Han suppleres af Niels-Erik Hybholt.

“For os handler det om, at eleverne finder det gymnasium, der er det rette for dem. Ikke at de vælger vores institution. Det handler om uddannelse, ikke om institutioner.”