Lectio godkendt i sidste øjeblik
tastatur_security

Lectio godkendt i sidste øjeblik

Efter lang tids tovtrækkeri mellem virksomheden bag Lectio og Styrelsen for IT og Læring kan gymnasierne ånde lettede op.

Der var drama til det sidste. Men i sidste øjeblik lykkedes det. Den 30. juni – dagen før fristen udløb – blev der indleveret en såkaldt systemrevisionserklæring om Lectio til Styrelsen for It og Læring (STIL).
Det betyder, at gymnasierne også fremover kan benytte Lectio som studieadministrationssystem.

Før sommerferien stod størstedelen af landets gymnasier overfor et potentielt gigantisk, administrativt problem. En ny bekendtgørelse om de it-systemer, som de gymnasiale uddannelser bruger til administration, betød nemlig, at hver enkelt program inden 1. juli skulle igennem en såkaldt systemrevision, hvis gymnasierne fortsat ville bruge systemet.

Konflikt med styrelsen
Sådan én fik it-giganten CSC hurtigt lavet for sit studieadministrationsprogram Ludus.

Derimod ville MaCom, der ifølge egne tal har 90 procent af landets gymnasier som kunder, ikke sørge for en systemrevisionserklæring af sit program, det meget udbredte Lectio.
MaCom, med direktør Martin Holbøll i spidsen, er nemlig utilfredse med, at Styrelsen for It og Læring udover at være myndighed på området selv driver lignende virksomhed, nemlig programmet Easy, der bruges af en række erhvervsskoler og erhvervsgymnasier.

“Vi er konkurrenter til styrelsen. De er myndighed, samtidig med at de selv leverer et lignende produkt, Easy, til erhvervsgymnasierne, hvor vi deler markedet. Det betyder, at den myndighed, der regulerer området, er i konkurrence med os. De (STIL, red.) kan bare finde på alle mulige og umulige måder at genere deres konkurrenter på. Reguleringen bør flyttes fra STIL og til departementet i ministeriet,” sagde Martin Holbøll før sommerferien til gymnasieskolen.dk.

Styrelsen afviste dengang kritikken:

“STIL er ikke konkurrenter til Macom, men det er korrekt, at STIL er leverandør af Easy, som anvendes af erhvervsskolerne og en række erhvervsgymnasier. Det er derfor besluttet, at Easy endelig udfases i 2018, og der er således sat en udløbsdato for systemet. Allerede fra 1. juli i år får alle skoler mulighed for frit at vælge studieadministrative løsninger, såfremt løsningen lever op til bekendtgørelsen, der regulerer området,” lød det i en skriftlig udtalelse.

Hårdknuden løst
Det forestående kaos er nu afværget. Det skyldes, at to gymnasier har valgt at få lavet en systemrevisionserklæring af Lectio udenom MaCom. Det er den, der den 30. juni blev indleveret til STIL og havde ingen revisorforbehold.

På grund af sommerferien har der ikke været nyt fra Styrelsen for It og Læring, men nu meddeler styrelsen, at Lectio betragtes som godkendt.

Der oplyses samtidigt, at der er to forhold “af mindre betydning” i revisorgennemgangen, som styrelsen i næste uge skal mødes og diskutere med MaCom.
Der er tale om henholdsvis tælleperioder for enkeltfagselever omkring årsskiftet samt mulighederne for at slette persondata efter en periode, uddyber STIL i en mail til gymnasieskolen.dk.

MaComs direktør Martin Holbøll kalder de to forhold for “mindre misforståelser af teknisk art”.
Han siger desuden, at han er meget glad for, at systemrevisionserklæringen nu er på plads.