Lærerne hyldede den bedste kollega
Årets kollega Jesper overrasket

Lærerne hyldede den bedste kollega

Hujen og klapsalver fyldte kantinen, da lærerne på EUC Køge overraskede deres kollega med en pris.

“Jeg er helt overvældet og ved næsten ikke, hvad jeg skal sige.”

Det var reaktionen fra Jesper Skovlund, da Gymnasieskolen og htx-kollegerne fra EUC i Køge overraskede ham midt i frokostpausen og kårede ham til verdens bedste kollega.

Før sommerferien havde Gymnasieskolen sat gang i en kampagne, hvor man som gymnasielærer kunne nominere sine gode kolleger. Formålet var at hylde alle de gode kolleger på gymnasierne og at finde frem til en kollega i verdensklasse.

Jesper Skovlund, htx-lærer
EUC, Køge

Og kollegerne forstod i den grad at hylde Jesper Skovlund. Hujen og klapsalver fyldte kantinen, da Gymnasieskolens udsendte havde læst dommerpanelets begrundelse for, at netop Jesper Skovlund skulle have prisen.

“I disse travle sparetider har vi brug for hinanden. Det er det stærke fællesskab på skolen, der skaber det gode arbejdsmiljø, og de gode kollegaskaber, som betyder alt i vores job. Jesper Skovlund er en fremragende kollega – ikke bare blandt fagfæller, men over for alle på arbejdspladsen. Et samlet lærerværelse på htx i Køge har derfor indstillet ham til dette ekstra lille skulderklap,” lød en del af begrundelsen.

“Det er en af de største anerkendelser, jeg kan få, at mine kolleger har nomineret mig til det. Jeg er meget taknemlig,” sagde Jesper Skovlund og tilføjede:

“Kollegerne betyder meget i hverdagen, og jeg synes, at vi har en godt kollegaskab, hvor vi prøver at være der for hinanden.”

Generøs kollega
En af de tre lærere, der havde taget initiativ til at nominere Jesper Skovlund på vegne af hele lærergruppen, er Hanne Vejlgaard Nielsen.

“Jeg blev så glad, da jeg hørte, at I havde valgt Jesper, for han har virkelig fortjent det. Vi var slet ikke i tvivl om, at vi skulle pege på Jesper, for han er en fantastisk kollega,” siger Hanne Vejlgaard Nielsen, der har skrevet nomineringen sammen med kollegerne Preben Frandsen Sørensen og Christina Redder Ryborg Jørgensen.

Den bedste kollega, Jesper Skovlund, omgivet af kollegerne Christina Redder Ryborg Jørgensen (tv.) Preben Frandsen Sørensen og Hanne Vejlgaard Nielsen.

De skrev blandt andet:

“Når man er ansat på et forholdsvist lille gymnasium som htx i Køge, er der brug for generøse kolleger som Jesper, der kan have mange bolde i luften inden for mange forskellige arbejdsopgaver og ansvarsområder. Denne egenskab kombineret med en lyst til at være med til at præge undervisning, arbejdsmiljø og ikke mindst de unge mennesker gennem fortsat udvikling af egen og gymnasiets praksis gør Jesper til en kollega i verdensklasse”.

Vi var slet ikke i tvivl om, at vi skulle pege på Jesper, for han er en fantastisk kollega.

Hanne Vejlgaard Nielsen, htx-lærer
EUC Køge

Jesper Skovlund modtog champagne og 5.000 kroner til et socialt arrangement sammen med kollegerne. Midt i overraskelsen og fejringen var der endnu ingen bud på, hvad pengene skal bruges til.

“Nu skal vi først spise alt det lækre kage, som I har taget med,” svarede en kollega.

Gymnasieskolen takker for alle de fine nomineringer, som vi har modtaget.

Vinderen blev fundet af dommerpanelet, der bestod af chefredaktør Morten Jest, tillidsrepræsentant ved Køge Gymnasium Jacob Hinge Carlsson og Anders Kristian Bærholm Frikke, der er næstformand i Gymnasieskolernes Lærerforening.

Læs nomineringen af Jesper Skovlund

Vi vil gerne nominere Jesper Skovlund til verdens bedste kollega 2019. Jesper er ansat på htx i Køge, som hører til under EUC Sjælland, og han underviser i dansk, kommunikation/it samt mediefag. Derudover er han studievejleder, og blandt mange andre opgaver vil vi fremhæve hans arbejde i pædagogisk udvalg.

Jesper har med sit mangeårige virke på htx i Køge en stor erfaring med mange forskellige opgaver, og vi, hans kolleger, har virkelig stor glæde heraf, da han mere end gerne deler sin viden med os. Det oplever vi gennem:

• den faglige dygtighed, Jesper har både inden for sine undervisningsfag og studievejledningen
  • den faglige sparring, vi har med Jesper både i fagenes faggrupper, men også på tværs af faggrænser, hvor nye undervisningsformer og undervisningsprojekter udvikles i et særdeles godt samarbejde
  • det overblik, han har for elevernes trivsel, både på klasserumsniveau, men også for den enkelte elev. Dette er med til at klæde os på i mødet både med klassen og med eleven
  • den store viden, han har om htx som uddannelse, herunder den nye reform, som han har været en af drivkræfterne bag at implementere
  • den hjælpsomhed, som han altid møder os med, hvad enten det drejer sig om pædagogiske udfordringer i en klasse eller IT-systemer, der driller
  • hans imødekommende og venlige facon, som møder os i hverdagens mange gøremål, og hans dejlige tørre underspillede humor, som giver et smil på læben i en travl hverdag.

Når man er ansat på et forholdsvist lille gymnasium som htx i Køge, er der brug for generøse kollegaer som Jesper, der kan have mange bolde i luften inden for mange forskellige arbejdsopgaver og ansvarsområder. Denne egenskab kombineret med en lyst til at være med til at præge undervisning, arbejdsmiljø og ikke mindst de unge mennesker gennem fortsat udvikling af egen og gymnasiets praksis gør Jesper til en kollega i verdensklasse.

På vegne af lærergruppen og med venlige hilsner

Preben Frandsen Sørensen, Christina Redder Ryborg Jørgensen og Hanne Vejlgaard Nielsen

Undervisere på htx, Køge – EUC Sjælland

Tema om gode kolleger