Lærer laver selv regneprogram
iPad 06 mellem bred

Lærer laver selv regneprogram

Matematiklærer Sami Al-Beik blev træt af de eksisterende regneprogrammer og lavede sit eget.

Som matematiklærer bruger man alt for meget tid på at undervise eleverne i software-programmer, mener Sami Al-Beik fra Nærum Gymnasium. Og de eksisterende regneprogrammer er for mangelfulde.

Didaktik frem for software
Han brugte sommerferien på at skabe et nyt regneprogram til sine elever.
”Grundlæggende savnede jeg et værktøj, hvor eleverne både kunne skrive og regne. Det har jeg lavet nu,” fortæller Sami Al-Beik.
”Kravet om skriftlighed vokser og vokser. Det er en af grundene til, at elever også har brug for at kunne sætte tekst pænt ind i matematikopgaverne,” siger han.

Sami Al-Beik oplevede også, at han brugte meget tid på at forklare eleverne, hvordan de skulle bruge de eksisterende regneprogrammer.
”Som lærer kommer man til at fokusere på software i stedet for på didaktikken, og det er en fejldisponering,” siger han.

Mangler forklaringer
Som mange andre lærere arbejdede han med Ti-Nspire. Men det er Sami Al-Beik og hans kollegers erfaring, at eleverne har svært ved at bruge programmet, blandt andet fordi det ikke har eksempler eller forklaringer på kommandoer. Eksempelvis er kommandoen for integral 'int', men programmet forklarer det ikke. Eleverne kan heller ikke se, hvad der rent faktisk sker, når man bruger funktionerne.
”Hvis eleverne ikke kan regneprogrammets kommandoer, kan de ikke foretage sig noget,” forklarer Sami Al-Beik.
I hans program er kommandoer skrevet ud og forklaret i ord. Derudover er der eksempler på hver funktion.
”På den måde kan eleverne faktisk selv lære nogle af funktionerne, og jeg kan koncentrere mig om det didaktiske,” siger Sami Al-Beik.

Kan nøjes med et program
Han har også lagt videovejledning ind i programmet. Idéen fik han tidligere, da hans elever skulle til eksamen.
”Elever må jo gerne have videofilm liggende på computeren til eksamen. Derfor lavede jeg forskellige videovejledninger til dem til eksamen, eller når de sad derhjemme og arbejdede,” siger han.

Når eleverne skal besvare en matematikopgave til eksamen, skal censor kunne læse opgaven uden at sidde med opgavesættet i hånden. Sami Al-Beik anbefaler eleverne at tage billeder af opgaveteksten og graferne. Det er den hurtigste måde. Men der er ofte problemer med, at webkameraerne på elevernes computere ikke er sat ordentligt op. Eleverne skal også bruge et billedredigeringsprogram til at beskære billederne.
”Eleverne skal altså bruge flere forskellige programmer for at besvare den matematiske opgave. Jeg har nu bygget et webkamera og et billedredigeringsprogram ind i mit regneprogram, så eleverne slipper for at skulle have styr på så mange forskellige programmer,” siger han.

Genbrug af regneprogram
Sami Al-Beik har ikke lavet sit regneprogram fra bunden. Han har bygget det op fra en kerne fra det gamle program Reduce Algebra. Reduce Algebra har ingen grafisk brugerflade, så det er ikke anvendeligt i nutidens gymnasium. Når eleverne bruger Sami Al-Beiks regneprogram, skriver de regnestykket i hans program, som automatisk sender regnestykket videre til Reduce Algebra, der udregner stykket og sender data tilbage til Sami Al-Beiks program, som gør resultatet pænt.
Sami Al-Beik har også sørget for, at regneprogrammet indeholder stavekontrol og ordbog til otte forskellige sprog. En ting de eksisterende regneprogrammer endnu ikke har.

Eleverne har taget godt imod det nye program, og Sami Al-Beik nyder, at han kan bruge sine kræfter på at undervise i matematik i stedet for i software.
”Jeg kan se, at elever synes, at det er fedt at have en matematiklærer, der laver andet end at undervise. Det skaber en særlig motivation hos dem, når de ser, hvad jeg bruger matematik til. Det kan man udnytte som lærer,” siger Sami Al-Beik.