“Jeg kommer tit til at arbejde lidt for meget”
GS_Laererliv_Lasse-Evers-Mikkelsen

“Jeg kommer tit til at arbejde lidt for meget”

Tekst_ Ida Abildtrup
Foto_ Privat

Om Lasse Evers Mikkelsen

• Alder_ 30 år.
  • Skole_ Midtsjællands Gymnasium.
  • Fag_ Oldtidskundskab, latin og AP.

Hvad sætter du mest pris på i dit arbejdsliv lige nu?
”Et godt klasserum er noget af det vigtigste for et godt læringsmiljø. Jeg har undervist i et år nu, og det er noget af det, som jeg har brugt flest kræfter på. Jeg vil gerne skabe et klasserum, hvor eleverne føler sig trygge og har lyst til at deltage i undervisningen. Jeg har som elev selv oplevet en intimiderende lærer, hvor man ikke havde lyst til at række hånden op. Jeg fortæller gerne selv nogle jokes, og det, synes jeg, er med til at skabe et godt læringsmiljø, hvor eleverne har mod på at række hånden op.”

Hvad er den vigtigste beslutning, du har taget som lærer?
”Jeg får ofte eleverne til at være udenfor og lave aktiviteter, så de ikke er i et klasselokale hele dagen. Det har været et aktivt valg, at min undervisning skal være så interaktiv som muligt. Jeg kan for eksempel finde på at sende dem ud for at tage billeder, som de bagefter skal beskrive. Den interaktive undervisning har især givet pote i sprogfagene, hvor eleverne normalt bare skal sidde ned.”

Hvad er dit bedste råd til en ny, ung kollega?
”At man skal spørge sine kolleger om hjælp. Jeg har selv lært meget af mine mere erfarne kolleger. Den hjælp, jeg har hentet på lærerværelset, har betydet meget for mig som ny lærer. En kollega i oldtidskundskab har hjulpet mig med at strukturere forløbene i undervisningen. Andre lærere har hjulpet mig med, hvordan man strukturerer et modul. Jeg har også fået god feedback, når jeg har haft andre lærere til at overvære min undervisning. Jeg har især fået et godt indblik i, hvad der fanger elevernes opmærksomhed, og hvornår de falder fra.”

Hvem har været den vigtigste person i din karriere?
”Jeg havde en ekstremt god historielærer, da jeg selv gik i gymnasiet. Det var ham, som fik mig til at tage lærergerningen op. Han var bare supergod til at få eleverne med og lære fra sig. Samtidig var han sjov og altid klar på spørgsmål. Den måde, han var lærer på, har præget den måde, jeg selv er det. Han gjorde meget ud af at rose os, når vi deltog i undervisningen. Det har jeg selv gjort til et princip, så jeg sørger altid for at rose mine elever. Det fortjener de.”

Hvad er din dårligste vane?
”Jeg kommer tit til at arbejde lidt for meget. For eksempel har jeg brugt lidt af sommerferien på at forberede mig til undervisningen, fordi jeg vidste, at jeg ville få travlt her i starten af skoleåret. Og så føles det ikke altid helt som et job. Det er jo en god oplevelse at lære andre noget. Men jeg er bekymret for, at jeg brænder ud på grund af det tidsmæssige pres. Nogle dage underviser jeg seks timer i streg, og det føles ikke rart, når jeg sidst på dagen ikke præsterer så godt.”

Lærerliv

Vi stiller fem spørgsmål til en lærer om jobbet som underviser.