Annonce
Skip to content
Artikel
Ingen samlet lærerforening i Danmark
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tomas-Kepler-ny-sorthvid-scaled-aspect-ratio-348-234
12. april 2023

Ingen samlet lærerforening i Danmark

Uddannelsespolitik
Indhold
Tekst_ Morten Jest
Link er kopieret

Vi sammenligner os i Danmark ofte med de andre nordiske lande, fordi de i mange tilfælde ligner os på den måde, samfundet er skruet sammen på. I Norge har de en enkelt stor fagforening for undervisere, Utdanningsforbundet, som organiserer alle fra pædagoger til højskolelærere (der svarer til underviserne på de danske professionshøjskoler). Det samme er tilfældet i Sverige efter fusionen af Lärarförbundet og Lärarnas Riksförbund, der har skabt Sveriges Lärare.

I Danmark var der især i kølvandet på det ganske kontroversielle overenskomstforløb i 2013 ofte snak om dannelsen af et regulært uddannelseskartel, som med sammenlagt et par hundredetusinde medlemmer bedre skulle kunne modstå tilsvarende angreb fra modparten. Det er dog aldrig blevet til andet end løs snak – men hvad er egentlig grunden?

Ifølge GL-formand Tomas Kepler skal man blandt andet se strukturen med de rendyrkede underviserorganisationer indenfor de respektive profilområder i lyset af de to hovedorganisationer FH (Fagbevægelsens Hovedorganisation) og AC (Akademikernes Centralorganisation, i dag kendt som Akademikerne), hvor GL jo er med i sidstnævnte.

”Vurderingen er, at medlemmernes interesser kan varetages bedst i de nuværende rammer. En af grundene til, at vi er i AC, er vores bestræbelser på at opretholde et akademisk lønniveau. En anden er, at vi kan se, at vores fællesskab skabte resultater sidst, og det mener vi også, det kan næste gang. Umiddelbart har jeg ingen grund til at tro, vi ville stå stærkere ved at stå uden for AC, tværtimod kunne jeg frygte, at hvis vi stod andre steder, ville den klareste konsekvens blot være, at vores løn ikke ville være den samme,” siger Tomas Kepler.

Det er nemlig værd at bemærke, at de danske gymnasielæreres løn er betydeligt højere end kollegernes i Norge og Sverige, også relativt set.

Forskellige positioner efter OK 13
GL-formanden mener desuden, at intet har peget i retning af, at det ville have været sandsynligt med andre resultater i et kartel. Og selv om der umiddelbart er ligheder mellem jobbet som folkeskolelærer og gymnasielærer, er der også forskelle.

”De ting, der udfordrer os som undervisere i den gymnasiale sektor, er i tiltagende grad ting, der udfordrer akademikere bredt i flere sektorer. Så hvor kan vi have mest vægt bag vores ønsker og dagsorden? Jeg synes, billedet står stærkere og stærkere, at det akademiske fællesskab er det rette for os.”

Umiddelbart har jeg ingen grund til at tro, vi ville stå stærkere ved at stå uden for AC.
Tomas Kepler, formand
Gymnasieskolernes Lærerforening

Kepler kalder det en helt korrekt analyse, at både folkeskolelærerne og gymnasielærerne blev udsat for samme slags ”overgreb” i OK 13. Men organisationerne stod vidt forskellige steder bagefter, så det er det, GL lige siden har forholdt sig til.

”Vores opgave har været at kæmpe værn tilbage i den overenskomst, man havde underskrevet – DLF skulle kæmpe for overhovedet at få en overenskomst. Forløbet har vel illustreret, at de ikke har villet have en folkeskoleudgave af vores OK 13. Og så er vi statsansatte, de skal følge det kommunale spor, som for os jo ikke er et oplagt scenarie at gå videre med. Spørgsmålet er, om interessesammenfaldene i sidste ende er store nok til, om man vil forlade de fællesskaber, man er med i, for at danne noget nyt? Vi har vurderet, at det er de ikke, og det har andre jo også vurderet i forhold til dem selv,” siger Tomas Kepler.

Der har i den uformelle karteldiskussion efter OK 13 været udtrykt en latent frygt for, at andre organisationer i et uddannelseskartel ville ”drukne” i folkeskolelærernes dominans, og den tanke er heller ikke GL-formanden helt fremmed. I AC er GL trods alt en organisation af en vis størrelse, hvilket giver en vis vægt. Det ville næppe være det samme i en organisation med DLF, som er meget større.

”Men når det så er sagt, er vi jo i tæt samarbejde med andre lærerorganisationer på en række områder. Først og fremmest i DUS (Danske Underviserorganisationers Samråd, red.), hvor vi koordinerer fælles indsatsområder. Senest et trivselsspor, hvor vi snakker om vilkår for underviserne for at understøtte elevernes trivsel. Og på VUC-området har vi et tæt samarbejde med Uddannelsesforbundet og i øvrigt også VUC-lederne. Så vi forsøger at etablere fællesskaber fra sag til sag for at løse dem bedst muligt. Både formelt og uformelt. Sådan er det også i OK-forhandlinger, hvor vi forsøger at have en grad af koordinering fra deres resultater til vores forhandlinger,” lyder det fra Tomas Kepler.

Læs om den nydannede fusionsforening Sveriges Lärare, som skal opbygge en ny, samlende identitet for lærere fra børnehave til professionsbachelorniveau:
Til kamp for svenske lærere med en samlet stemme

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • tomme_stole_faerre_elever-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik

    Lukning af gymnasier rammer bredt

  • Svensk flag tavle
    Uddannelsespolitik

    Stadig lærermangel i Sverige

  • sofia_ottesen beskåretogvendt
    Karriere

    Længere dage og lavere løn - alligevel fortryder Sofia ikke flytning til Sverige

  • Øresundsbro shutterstock
    Karriere

    Søger du nye udfordringer? I Sverige mangler de flere tusinde gymnasielærere

Indhold Ny svensk lærerforening
  • Kapitel 1

    Til kamp for svenske lærere med en samlet stemme

  • Kapitel 2

    Ingen samlet lærerforening i Danmark

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater