Tekst_
Johan Rasmussen
Foto_
Shutterstock (Arkivfoto)
HF-lærere på eksempelvis VUC skal fremover ikke være censor i Studieretningsprojektet (SRP) på stx. Sådan lyder et forslag fra Danske HF & VUC, som er lederforeningen for området.
“Vi hører, at SRP-censoropgaven presser en del hf-lærere i en i forvejen travl eksamensperiode. Vores lærere er ikke selv vejledere på SRP og er ikke vant til den opgave, og derfor bliver SRP en større opgave for hf-lærere,” siger Pernille Brøndum, som er formand for Danske HF & VUC.
Flere VUC’er melder, at antallet af censorater med SRP er steget i år, oplyser Danske HF & VUC.
Formand for Danske HF & VUC og rektor på Nordvestsjællands HF & VUC.
Hun er rektor på Nordvestsjællands HF & VUC, og her skal flere lærere end sædvanligt også være censor i SRP, og det betyder øget travlhed og pres i år.
Hf-lærerne er ifølge Pernille Brøndum kompetente og fagligt klædt på til at være censor i SRP, men alligevel mener hun, at censoropgaven er fejlplaceret på hf.
Danske HF & VUC henviser til eksamensbekendtgørelsen, hvor der står, at “Institutionen tilstræber, at de indstillede censorer har gennemført et fuldt undervisningsforløb, der fører frem til den pågældende prøve, og at de har eksamineret i faget”.
“En hf-lærer har ikke været vejleder i SRP, og derfor kan man godt argumentere for, at de ikke bør være censor for SRP,” siger hun.
SRP fylder mere i år på hf
Gymnasieskolen.dk har talt med flere tillidsrepræsentanter, som melder, at deres kolleger har fået flere censoropgaver i SRP i år. Ifølge tillidsrepræsentanterne vil de fleste kolleger ikke savne at væres censor i SRP.
SRP-censur er en tidskrævende opgave, og det er nok også en større arbejdsopgave for hf-lærere.
På HF & VUC København Syd kan lærerne mærke en tendens til, at censorater i SRP fylder mere i år.
“Det er en klar oplevelse hos lærerne, at de har flere SRP’er i år, og at eksamensbelastningen i det hele taget er blevet hårdere. Det hænger også sammen med økonomien på VUC, som betyder, at den enkelte lærer får mere undervisning og dermed også flere eksamener,” siger Maja Sørensen, som er tillidsrepræsentant suppleant på HF & VUC København Syd.
Hun fortæller, at mange lærere er frustrerede over, at de ikke har ordentlig tid til at være censor i SRP.
“SRP-censur er en tidskrævende opgave, og det er nok også en større arbejdsopgave for hf-lærere, da fagene ofte er på niveauer, vi ikke underviser i til daglig, og vi derfor skal bruge længere tid på at læse op på bekendtgørelser og så videre,” siger Maja Sørensen.
På HF & VUC København Syd er den enkelte lærer sat til at have 15 eksamensdage i eksamensperioden – det vil sige egne eksamener, censordage og eksamensvagter. Men mange er så hårdt spændt for, at de ikke kan nå at forberede eksamen i de andre hverdage.
“Mange lærere oplever, at de ikke kan få eksamensperioden til at hænge sammen og bruger derfor weekender og helligdage til at forberede sig,” siger hun.
Stor stigning af SRP-censur på et år
På Vestegnen HF & VUC er markant flere lærere blevet udtaget til at være censor på SRP denne sommer. Ifølge tillidsrepræsentant Tomas Kirstein Schmidt er de fleste lærere SRP-censor i år, mens kun en lille håndfuld var det sidste år.
“Vi har i forvejen mange eksamener, så for de fleste kommer det som en ekstra belastning, og det er tydeligt at mærke, at den samlede eksamensbelastning er større i år,” siger Tomas Kirstein Schmidt.
Ifølge ham ligger der meget arbejde i at være censor på eksempelvis 12 SRP’er, og som underviser på hf er opgaven måske mere krævende, da SRP’er ikke er en del af hf.
“Fagligt set er vi fuldt ud kompetente til at være censor på SRP, men det er klart, at det kan tage længere tid at læse og rette SRP’er, når man ikke selv er vant til at være vejleder på SRP. Vi skal måske sætte os ind i en ny læreplan, vi ikke selv underviser efter. Med reformen er der fagligt blevet større forskel mellem hf og stx,” siger Tomas Kirsten Schmidt.
Trækker tænder ud
Line Holst Schelde er tillidsrepræsentant på HF-Centret Efterslægten i København.
Hun melder også, at SRP i år og sidste år er blevet en stor belastning for lærerne i eksamensperioden.
“SRP’er trækker virkelig tænder ud. Typisk har man 12 SRP’er på én dag, og der er tendens til, at de med bilag godt kan fylde 25 til 35 sider. Med 12 opgaver skal du ofte aftale og afholde samtaler med for eksempel otte forskellige vejledere, og det tager i sig selv lang tid at organisere. Lærerne har en faglig stolthed og vil gerne gøre det ordentligt, men har måske ikke den faglige rutine, da vi ikke selv er vejledere i SRP på hf,” siger hun.
Hun beskriver, at lærerne på HF-Centret Efterslægten har mange egne eksamener ved siden af, og at eksamensdagene kan ligge meget tæt.
“Det er ikke usædvanligt, at man har fire eksamensdage på en uge, og at man eksempelvis er censor i 12 SRP’er den ene dag og skal være eksaminator for sit eget hold dagen efter. Men man burde have mindst en dag imellem eksamensdage, hvor man kan forberede sig,” siger Line Holst Schelde, som fortæller, at ledelsen gør et stort arbejde med at flytte rundt på dage og på anden måde lette eksamenspresset for den enkelte lærer.
Jeg tror, de fleste har det sådan, at arbejdsindsatsen ikke står mål med merværdien.
Line Holst Schelde mener, at læreren har for travlt til at se på censorater med SRP som en spændende udfordring og en indsigt i arbejdsmetoder i en anden uddannelse.
“Jeg tror, de fleste har det sådan, at arbejdsindsatsen ikke står mål med merværdien,” siger Line Holst Schelde.
Ifølge Line Holst Schelde bruger ledelsen på HF- Centret Efterslægten planlægningstallet 2,5 timer per SRP, men tillidsrepræsentanten siger, at mange lærere ofte bruger længere tid.
GL: Eksamensperioden er for presset for mange
Kåre Blinkenberg, formand for GL’s uddannelsesudvalg og lærer på Aarhus HF & VUC, hører også fra flere skoler, at opgaven med SRP-censur i år er blevet mere omfattende.
“Hvis skolerne tildeles så mange SRP-censorater, at det ikke kan lade sig gøre at lave en ordentlig planlægning af eksamensperioden for lærerne, så skal vi have gjort noget ved det,” siger Kåre Blinkenberg.
Formand for uddannelsesudvalget i GL, underviser på Aarhus HF & VUC.
Han hører fra flere lærere, at skoler ikke tildeler nok tid til lærerne til at løse SRP-censoropgaven fagligt tilfredsstillende, og det er frustrerende og presser lærerne.
“I forvejen er eksamensbelastningen høj for lærerne, og hvis SRP-censoropgaven kommer oven i, kan det blive for presset. Både ministeriet og skolernes ledelser har et stort ansvar for at fordele censorater og planlægge eksamensperioden, så lærerne har tid til at udføre opgaverne forsvarligt,” siger Kåre Blinkenberg.
I forhold til Danske HF og VUC’s forslag om, at lærere ikke skal være censor i SRP, siger Kåre Blinkenberg.
“VI skal i hvert fald overveje, hvordan vi undgår, at SRP-censoropgaven bliver en for stor belastning på VUC og hf-skoler. Men der kan også være en fordel i, at hf-lærere er censor på SRP, og stx-lærere er censor på SSO på hf, så man bevarer en national standard i forhold til store skriftlige opgaver. Det er i sig selv ikke et problem, at en hf-lærer skal være censor på SRP, problemet er, hvis skolerne ikke giver tid til, at lærerne kan gøre arbejdet ordentligt,” siger han.
GL mener dog, at censoropgaven med SRP generelt kan blive en for stor belastning for mange lærere – og derfor vil GL arbejde for, at der indføres regler, der beskytter lærerne.
“GL ønsker, at der skal fastlægges en officiel maksimal eksamensbelastning på et centralt fastsat antal dage per lærer per semester – og i den sammenhæng bør eksamensbelastningen i forbindelse med SRP-eksamen tælle dobbelt,” siger Kåre Blinkenberg, som desuden nævner, at GL også mener, at forsamtalen i forbindelse med SRP og SOP bør afskaffes eller ligge umiddelbart inden eksamen. På den måde vil man undgå at bruge meget tid på koordinering af samtalen.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode