Her er GL’s nye tilbud til afskedigede
No image

Her er GL’s nye tilbud til afskedigede

GL har tilpasset en række tilbud til afskedigede medlemmers nye virkelighed.

Både tidligere fastansatte og vikarer, der er blevet afskediget, kan gennem Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) få hjælp til at komme i beskæftigelse igen. Det skal en række nye tilbud samt en revidering af gamle tilbud hjælpe med.

”Helt overordnet handler det om at svare på en ny virkelighed og de nye udfordringer, vi kommer til at se i fremtiden. Fra at have haft stigende ansættelser, få afskedigelser og stigende antal elever, ser vi nu en markant opbremsning, hvor nedskæringer, karakterkrav og færre unge er med til at tegne en ny virkelighed,” siger konsulent i GL Sine Rønberg Hansen og uddyber:

”Når vi analyserer på, hvordan fremtiden kommer til at se ud. Så ligner det ikke en kort opbremsning, og derfor må vi også se i øjnene, at rigtig mange af de afskedigede ikke kommer til at vende tilbage i job inden for sektoren.”

Afklaringsforløb
At mange ikke vil kunne få job inden for sektoren betyder også, at de skal overveje, hvordan de så kan udnytte deres kompetencer i andre erhverv.
Derfor tilbyder GL et karriereafklaringsforløb, hvor afskedigede medlemmer kan få hjælp til at få øje på de kvalifikationer, de har opbygget igennem karrieren som gymnasielærer.

”I karriereafklaringsforløbet kan man komme til at italesætte, hvilke kompetencer man har opbygget, mens man har arbejdet som gymnasielærer. Det er noget, som mange nok ikke har gjort sig så mange tanker om. Man har undervist uden at tænke over, hvad man også kan,” siger Sine Rønberg Hansen og forsætter:

”Derudover skal man have nogle værktøjer til at søge job og have et kendskab til det brede arbejdsmarked.”

Tidligere har GL ikke beskæftiget sig med det brede arbejdsmarked. Derfor har man valgt at samarbejde med Magistrenes A-kasse (MA) for at udnytte ekspertisen inden for netop dette område.

Karriereafklaringsforløbet vil bestå af workshopper, samtaler med karrierevejledere og netværksmøder med andre GL-medlemmer, der står uden job. De enkelte forløb vil blive tilrettelagt efter det enkelte medlems kvalifikationer og behov.

Kurser, coaching og psykologhjælp
Man kan gennem sit karriereafklaringsforløb få støtte til kurser med op til 15.000 kr. Kravet er dog, at karrierevejlederen vurderer, at de enkelte kurser kan være med til at forbedre medlemmets muligheder for at finde nyt job.
Støtten kan både være til efteruddannelse inden for sektoren, som ordningen har været før, men gælder nu også til kurser, der kan kvalificere medlemmet til erhverv uden for sektoren.

GL tilbyder desuden, at de enkelte medlemmer kan få hjælp til at bearbejde deres nye livssituation gennem samtaler med en coach eller psykolog.
Ifølge Sine Rønberg Hansen er denne støtte ikke kun vigtig, fordi det kan være svært at miste sit job, men også fordi GL forventer, at mange vil have svært ved at skulle omstille sig til ikke at have job inden for sektoren længere.

For at få adgang til GL’s tilbud skal man have været medlem i minimum et år og skal have været beskæftiget som gymnasielærer.

GL's tilbud til afskedigede

Læs mere om GL's tilbud til afskedigede her.