Annonce
Skip to content
Artikel
Gymnasiets fag er uenige om grundforløbet
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Laerere-diskuterer-NY-scaled-aspect-ratio-348-234
2. november 2023

Gymnasiets fag er uenige om grundforløbet

Uddannelsespolitik Grundforløb
Indhold
Tekst_ Tina Rasmussen
Foto_ Shutterstock
Link er kopieret

Tysklærerne vil skrotte det – latinlærerne vil bevare det. De faglige foreninger ser vidt forskelligt på grundforløbet. Flere ser muligheder i et 14 dages turbogrundforløb.

 

Den måde, de første tre måneder af gymnasiet er skruet sammen på, deler i den grad fagene. Mens nogle er begejstrede for grundforløbet, vil andre have det afskaffet.

I Klassikerforeningen, der omfatter lærere i latin, græsk og oldtidskundskab, ønsker man at bevare grundforløbet, som det er.

”Gymnasiets mindre fag er fuldstændig afhængige af, at eleverne har et ordentligt grundlag at vælge studieretning ud fra,” siger formand Anders Klarskov Jensen.

Han nævner, at en undersøgelse har vist, at 38 procent af eleverne vælger en anden studieretning end den, de havde i tankerne, da de begyndte i gymnasiet. Det ser han som tegn på, at grundforløbet virker.

Afskaffer man grundforløbet uden videre, kan det få store konsekvenser for gymnasiets fagrække, mener Anders Klarskov Jensen.

”Latin og græsk på A-niveau risikerer at uddø. Eleverne kender jo ikke fagene fra grundskolen. I dag er det grundforløbspakken med AP, hvor latin indgår, der i høj grad får elever til at vælge latin til.”

Grundforløbet i dets nuværende form kom med reformen, der trådte i kraft i 2017. Lige siden har konstruktionen skabt debat ude på skolerne.

Mistrivsel blæses op
Kritikken fra en del lærere og rektorer går på, at det for nogle elever er svært at skulle begynde i en ny klasse og skabe relationer to gange inden for kort tid. Det skaber mistrivsel og fjerner deres fokus fra det faglige, og nogle ender med at tilsidesætte faglige interesser for at komme i studieretningsklasse med de bedste venner fra grundforløbsklassen.

Læs: Christina, Margrit og Maria kalder til kamp mod grundforløbet

Andre lærere og rektorer er derimod glade for grundforløbet. De oplever, at præsentationen af fag og studieretninger i grundforløbet afklarer og kvalificerer elevernes valg af studieretning.

Det er ikke en opgave, jeg vil være tryg ved at give til folkeskolen.
Anders Klarskov Jensen, formand
Klassikerforeningen

I Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) har man været modstander af grundforløbet næsten fra starten af. Formand Tomas Kepler ser helst, at det bliver afskaffet hurtigst muligt. Han tror på, at man ved at styrke vejledning og brobygning kan klæde eleverne i 9. klasse på til deres studieretningsvalg.

Læs: GL’s formand vil erstatte grundforløbet med bedre vejledning og brobygning

Den løsning tror Klassikerforeningens formand ikke på.

”Jeg er helt uenig. Det er ikke en opgave, jeg vil være tryg ved at give til folkeskolen,” siger Anders Klarskov Jensen, der også er imod et turbogrundforløb på 14 dage.

”Det er simpelthen ikke nok, hvis vi ønsker, at eleverne skal foretage et reflekteret valg.”

Han mener, at GL’s kritik af grundforløbet har været unuanceret, og at argumentet, om at grundforløbet skaber mistrivsel, er blevet blæst op.

”Jeg anerkender, at det kan være svært for nogle elever, men mange sætter omvendt stor pris på det netværk, de får i grundforløbet, og som følger dem i resten af gymnasietiden,” siger Anders Klarskov Jensen.

Problematisk form
Hos Tysklærerforeningen for gymnasiet og hf vil man derimod af med grundforløbet. Det eneste, man vil beholde, er AP – dog i en ændret udgave.

”Den form, grundforløbet har i dag, er problematisk,” siger formand Christian Smith.

På hans egen skole, Holstebro Gymnasium og HF, får eleverne 10 moduler med 2. fremmedsprog i grundforløbet. Men det er ikke et krav, at 2. fremmedsprog indgår som selvstændigt fag i de første tre måneder.

”Mit indtryk er, at det er et mindretal af skoler, der har det med. På de fleste skoler synes man, at grundforløbet er presset nok i forvejen,” siger Christian Smith.

Det grundlæggende problem er, at alle klasser bliver brudt op efter tre måneder.
Christian Smith, formand
Tysklærerforeningen for gymnasiet og hf

Men selvom 2. fremmedsprog blev et krav, ville flertallet af tysklærere stadig være imod grundforløbet, vurderer han.

”Det helt grundlæggende problem er, at alle klasser bliver brudt op efter tre måneder. Eleverne skal lære helt nye kammerater at kende, og som lærer skal man endnu en gang bruge tid på at opbygge en tryghed i klasserummet, så eleverne tør sige noget.”

I Tysklærerforeningen foreslår man, at eleverne skal vælge studieretning, inden de begynder i gymnasiet. I lighed med GL mener man, at en styrket vejledning og brobygning i 9. klasse godt kan klæde eleverne på til at træffe et kvalificeret valg.

”Selvfølgelig påvirker vi vores elever i grundforløbet, men jeg tror ikke, at en interesse for sprog pludselig opstår her. Men sprog i gymnasiet er noget andet end sprog i grundskolen, så afskaffer man grundforløbet, skal eleverne snuse meget mere til sprogfagene i brobygningen, end de gør i dag,” siger Christian Smith.

Et turbogrundforløb på 14 dage vil være et godt supplement til en styrket brobygningsindsats, mener han.

”Og eleverne skal selvfølgelig have mulighed for at vælge om,” lyder det fra tysklærernes formand.

Sikrer naturvidenskabelig viden
Christine Brænder Almstrup ser både fordele og ulemper ved grundforløbet. Hun er formand for Bioteknologiundervisere i Danmark, der både omfatter bioteknologilærere på stx og htx.

I grundskolen har eleverne kun snuset ganske lidt til bioteknologi i udskolingen, forklarer hun, og derfor er det en klar fordel, at gymnasiet med grundforløbet har en platform til at kunne præsentere faget for eleverne.

”Når man skal introducere eleverne til et nyt fag, er det rart at have mere tid end en enkelt studieretningsdag,” siger Christine Brænder Almstrup.

En anden styrke er, at grundforløbet på grund af NV giver eleverne en bred, tværfaglig naturvidenskabelig viden. Det kan vække elevernes interesse for sciencefagene generelt og er samtidig en vigtig del af en moderne almendannelse anno 2023, mener hun.

Lærerne er i forvejen pressede, og det er urealistisk at tro, at skolerne får ekstra penge.
Christine Brænder Almstrup, formand
Bioteknologiundervisere i Danmark

Ulemperne ved grundforløbet er til gengæld, at det giver en skæv arbejdsbelastning for en del lærere, at eleverne meget kort inde i deres gymnasietid skal til to eksamener, og at det for nogle elever er hårdt at skulle falde til i to nye klasser inden for kort tid, påpeger Christine Brænder Almstrup.

Om ulemperne vejer tungere end fordelene, så grundforløbet bør afskaffes, har hun ikke et klart svar på. Men afskaffer man grundforløbet, er hun bekymret for, at elevernes valg af studieretning bliver indsnævret gevaldigt og konkret kan betyde, at færre vælger bioteknologi – og at de udelukkende kommer fra akademikerhjem, hvor man ved, hvad bioteknologi er.

”Det vil være rigtig synd for eleverne,” siger Christine Brænder Almstrup, der godt kan se muligheder i et 14 dages turbogrundforløb.

Hun er enig med GL i, at gymnasierne kan spille en større rolle i vejlednings- og brobygningsarbejdet, men hun er bange for, at det kan blive en ekstra belastning, hvis gymnasielærere skal ud på grundskolerne for at orientere eleverne.

”Lærerne er i forvejen pressede, og det er urealistisk at tro, at skolerne får ekstra penge.”

”Det vil stikke helt af”
Også landets samfundsfagslærere ser både styrker og udfordringer ved grundforløbet i dets nuværende form. Flertallet vil hælde til en afskaffelse, vurderer Rasmus Tranegaard Andersen, der er formand for Foreningen af lærere i samfundsfag.

Han mener overordnet, at grundforløbet for mange elever er en god tilvænningsperiode til gymnasiet både socialt og fagligt. Omvendt ved han, at det for nogle er hårdt at skulle falde til i to nye klasser inden for kort tid.

 

Alt for mange vil vælge studieretningen med samfundsfag A og engelsk A.
Rasmus Tranegaard Andersen, formand
Foreningen af lærere i samfundsfag

For lærere, der har samfundsfag C, er både grundforløbet og den efterfølgende undervisning presset.

”Selvom skolerne laver ensartede forløb i samfundsfag i grundforløbet, får alle elever ikke helt den samme undervisning. Lærere og klasser er forskellige. Efterfølgende er der derfor et arbejde i at sørge for, at alle har været igennem det samme,” fortæller Rasmus Tranegaard Andersen.

Grundforløbets store styrke er, at det viser eleverne, hvad gymnasiets fag indeholder, og er afklarende for deres studieretningsvalg, mener han.

Ifølge ham er det afgørende, at præsentationen af fagene foregår i gymnasiet. Han tror, at et flertal af landets samfundsfagslærere vil bakke op om et turbogrundforløb på 14 dage.

”Eleverne i grundskolen ved ikke, hvad samfundsfag er i gymnasiet. Det er et markant anderledes fag end i grundskolen, for eksempel fylder teori og begreber langt mere.”

I dag er studieretningen med samfundsfag A og engelsk A den mest populære på stx. Rasmus Tranegaard Andersen er bekymret for resultatet, hvis eleverne skal vælge studieretning i 9. klasse. Også selvom man skruer op for vejledning og brobygning.

”Det vil stikke helt af. Alt for mange vil vælge studieretningen med engelsk A og samfundsfag A. Det er jeg ikke fortaler for. For manges vedkommende vil det ikke være et kvalificeret valg,” siger han.

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Formand-04-endelig-scaled-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik

    GL’s formand vil erstatte grundforløbet med bedre vejledning og brobygning

  • Fokus
    Frederikssund-Gymnasium-13-NY-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Små familiegrupper gør grundforløbet til en succes

  • Fokus
    Undervisning-ung-laerer-elever-klasse-shutterstock_-1-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Rektorer på små skoler: Hos os fungerer grundforløbet godt

  • Fokus
    Noerre-G-rektor-TR-01-scaled-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Her har man fundet en løsning på et af grundforløbets største problemer

  • Fokus
    Hellerup-1-scaled-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Christina, Margrit og Maria kalder til kamp mod grundforløbet

Indhold Grundforløbet

Siden 2017 har det tre måneder lange grundforløb udgjort starten af gymnasiet for alle 1.g’ere. Og lige så længe har det delt sektoren. Gymnasieskolen zoomer ind på konstruktionen, der både har modstandere og tilhængere.

  • Kapitel 1

    Christina, Margrit og Maria kalder til kamp mod grundforløbet

  • Kapitel 2

    Her har man fundet en løsning på et af grundforløbets største problemer

  • Kapitel 3

    Rektorer på små skoler: Hos os fungerer grundforløbet godt

  • Kapitel 4

    Små familiegrupper gør grundforløbet til en succes

  • Kapitel 5

    GL's formand vil erstatte grundforløbet med bedre vejledning og brobygning

  • Kapitel 6

    Gymnasiets fag er uenige om grundforløbet

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater