Annonce
Skip to content
Artikel
GL’s formand vil erstatte grundforløbet med bedre vejledning og brobygning
Til toppen
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Formand-04-endelig-scaled-aspect-ratio-348-234
4. oktober 2023

GL’s formand vil erstatte grundforløbet med bedre vejledning og brobygning

Uddannelsespolitik Grundforløb
Indhold
Tekst_ Tina Rasmussen
Foto_ Jacob Nielsen
Link er kopieret

Grundforløbet skal afskaffes, mener GL’s formand, Tomas Kepler. Han tror på, at en styrket brobygningsindsats kan klæde eleverne i 9. klasse på til deres studieretningsvalg.

 

Man kan godt afskaffe grundforløbet og stadig sikre, at eleverne vælger en bred vifte af studieretninger. Det mener Tomas Kepler, formand for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL).

Det tre måneder lange grundforløb, der kom med gymnasiereformen i 2017, deler i den grad lærere, ledere og skoler landet over.

GL er en af de skarpeste kritikere og vil af med grundforløbet hurtigst muligt.

Men samtidig er der skoler, der er glade for grundforløbet. Her oplever lærere og ledere, at præsentationen af fag og studieretninger i grundforløbet afklarer og kvalificerer elevernes valg af studieretning. Eleverne får øjnene op for nye fag, og man frygter derfor, at en afskaffelse af grundforløbet vil snævre elevernes valg af studieretning gevaldigt ind.

Læs: Rektorer på små skoler: Hos os fungerer grundforløbet godt

Men den frygt deler Tomas Kepler ikke. Ved at skrue op for vejledning og brobygning i 9. klasse kan eleverne få en præsentation af fag og studieretninger, som gør dem i stand til at vælge på et oplyst grundlag, mener han.

Der skal arbejdes med vejledningen i grundskolen og brobygning på en helt anden måde end i dag.
Tomas Kepler, formand
Gymnasieskolernes Lærerforening

GL ønsker, at eleverne starter i deres studieretningsklasse fra første dag i gymnasiet. Man vil derfor have, at eleverne afgiver en forhåndstilkendegivelse af deres studieretningsønske, når de søger ind i gymnasiet. Og så skal de have mulighed for at vælge om.

Risikerer man ikke at ramme de små fag, hvis man afskaffer grundforløbet?
”Det mener jeg ikke. Afskaffer man grundforløbet, skal der arbejdes med vejledningen i grundskolen og brobygning på en helt anden måde end i dag. Så er det her, man skal præsentere, hvad gymnasiets fag og studieretninger indeholder. Det er afgørende, at gymnasierne spiller en central rolle i det arbejde.”

”Det vil betyde, at gymnasierne får en anden og en større opgave, når det kommer til vejledning og brobygning, end i dag, og det skal der selvfølgelig sættes ressourcer af til,” siger Tomas Kepler og understreger, at det vil frigøre nogle ressourcer, hvis grundforløbet afskaffes.

Det er vigtigt, at eleverne bliver præsenteret for alle fag og studieretninger, fastslår han.

”En række gymnasiefag kender eleverne slet ikke fra grundskolen, og nogle fag har et helt andet indhold i gymnasiet end i grundskolen.”

“Underligt limbo”
Der er flere årsager til, at GL er kritiske over for grundforløbet og vil af med det, forklarer Tomas Kepler.

For en del elever er det vanskeligt at skulle begynde i en ny klasse og skabe relationer to gange inden for kort tid. Det skaber mistrivsel og fjerner deres fokus fra det faglige. Og for lærerne går der kostbar tid fra det faglige, når de to gange inden for kort tid skal ryste nye klasser sammen. Desuden giver grundforløbet en meget skæv arbejdsbelastning for en del lærere.

Ifølge Tomas Kepler er det en kritik, han hører fra mange lærere.

”Grundforløbet er et underligt limbo. Det har negative konsekvenser for eleverne både trivselsmæssigt og fagligt,” siger han.

Et af de steder, hvor lærerkollegiet deler kritikken, er på Gammel Hellerup Gymnasium. Her oplever man også, at studieretningsvalget for nogle elever kommer til at handle om tryghed frem for fag. De går samme vej som deres bedste kammerater i stedet for at følge deres faglige interesse.

Læs: Christina, Margrit og Maria kalder til kamp mod grundforløbet

Men samtidig er der altså skoler, hvor man er glade for grundforløbet og ønsker at bevare det.

Vi ønsker ikke, at nogle fag skal efterlades på perronen.
Tomas Kepler, formand
Gymnasieskolernes Lærerforening

Tomas Kepler anerkender, at grundforløbet kan åbne nogle elevers øjne for fag og studieretninger, de ikke havde tænkt på inden, og at der er fag, der oplever, at grundforløbet har gjort dem mere synlige.

”Efter vores opfattelse er ulemperne ved grundforløbet bare langt større end fordelene,” siger Tomas Kepler.

”Men jeg anerkender, at der er fag, der er bekymrede for, hvis grundforløbet ikke længere er der. Vi ønsker ikke, at nogle fag skal efterlades på perronen, og som sagt er min vurdering, at mere og bedre vejledning og brobygning kan være en del af løsningen,” siger Tomas Kepler.

Han tror, at flertallet af landets gymnasielærere er enige i GL’s ønske om en afskaffelse.

Hvad bygger du det på?
”Vi får så mange positive tilkendegivelser hver gang, vi går ud med budskabet om, at grundforløbet skal afskaffes. Desuden er der også en tydelig opbakning fra vores tillidsrepræsentanter.”

Kvalificerer elevernes valg
Ifølge den følgeforskning af reformen, som Danmarks Evalueringsinstitut og Rambøll har lavet, er grundforløbet det element, som både lærere og ledere har de laveste forventninger til kan styrke kvaliteten af gymnasiet.

Læs: Forskning: Grundforløbet har få fordele og store ulemper

Det er især de sociale og trivselsmæssige problemer ved, at eleverne skal forholde sig til to klasser inden for kort tid samt det kompakte undervisningsforløb, der bliver kritiseret. Men forskningen viser også, at grundforløbet får eleverne til at føle sig mere afklarede i forhold til valg af studieretning.

Fra politisk hold var intentionen netop, at grundforløbet skulle kvalificere elevernes studieretningsvalg.

Selvom GL vil af med grundforløbet, kan der være en idé i at fortsætte det tværfaglige samarbejde i almen sprogforståelse (AP), mener Tomas Kepler. Naturvidenskabeligt grundforløb (NV) vil man til gengæld gerne af med.

”Det er den melding, vi får fra de faglige foreninger,” siger Tomas Kepler.

”Men vi vil gerne af med den afsluttende prøve i AP. Vi er modstandere af, at man så tidligt i gymnasiet sender eleverne til en prøve, hvor karakteren tæller med i deres samlede snit. Det understøtter ikke det trygge studiemiljø, vi gerne vil skabe,” tilføjer han.

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) har i modsætning til sin forgænger på posten, Pernille Rosenkrantz-Theil, ingen aktuelle planer om at afskaffe grundforløbet.

Kommentar til artiklen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Fokus
    Frederikssund-Gymnasium-13-NY-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Små familiegrupper gør grundforløbet til en succes

  • Fokus
    Undervisning-ung-laerer-elever-klasse-shutterstock_-1-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Rektorer på små skoler: Hos os fungerer grundforløbet godt

  • Fokus
    Noerre-G-rektor-TR-01-scaled-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Her har man fundet en løsning på et af grundforløbets største problemer

  • Fokus
    Hellerup-1-scaled-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik Undervisning

    Christina, Margrit og Maria kalder til kamp mod grundforløbet

  • Elever-klasse-raekker-fingeren-op.redigeret-aspect-ratio-348-234
    Uddannelsespolitik

    S ændrer kurs: Minister har ingen planer om at ændre grundforløbet

  • Piger lytter undervisning
    Uddannelsespolitik

    Forskning: Grundforløbet har få fordele og store ulemper

Indhold Grundforløbet

Siden 2017 har det tre måneder lange grundforløb udgjort starten af gymnasiet for alle 1.g’ere. Og lige så længe har det delt sektoren. Gymnasieskolen zoomer ind på konstruktionen, der både har modstandere og tilhængere.

  • Kapitel 1

    Christina, Margrit og Maria kalder til kamp mod grundforløbet

  • Kapitel 2

    Her har man fundet en løsning på et af grundforløbets største problemer

  • Kapitel 3

    Rektorer på små skoler: Hos os fungerer grundforløbet godt

  • Kapitel 4

    Små familiegrupper gør grundforløbet til en succes

  • Kapitel 5

    GL's formand vil erstatte grundforløbet med bedre vejledning og brobygning

  • Kapitel 6

    Gymnasiets fag er uenige om grundforløbet

luk
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater