Gymnasier slipper for besparelse på “markedsføring”
Laerer-i-klasse-undervisning_0-aspect-ratio-348-234

Gymnasier slipper for besparelse på “markedsføring”

Gymnasier bliver alligevel ikke beskåret til næste år, og små gymnasier i udkantsområdet beholder eller får mere i særtilskud i 2023. Det er resultatet af politisk aftale om FGU.

Tekst_ Johan Rasmussen
Foto_ Shutterstock (Arkivfoto)

Regeringens forslag om at skære 0,8 procent af undervisningstaxameteret på gymnasier til næste år bliver nu droppet.

Et lille flertal af Folketingets partier indgik i går en politisk aftale, som giver et markant økonomisk løft af den Forberedende Grunduddannelse (FGU). Regeringen foreslog, at en del af løftet af FGU skulle finansieres ved, at gymnasierne skulle spare på udgifter til markedsføring.

Gymnasiesektoren og økonomiske eksperter har dog kaldt forslaget for en retorisk omskrivning af en nedskæring på gymnasierne. Skolerne har selv peget på, at de næsten ikke bruger penge på reel markedsføring og kun laver nødvendig information om eksempelvis åbent hus-arrangementer.

Læs: Regeringen laver “tricket” igen: Pakker besparelser ind i myte om busreklamer

Regeringens støttepartier Enhedslisten, SF, Radikale Venstre og Alternativet har også været imod besparelsen.

I går landede regeringen og støttepartierne plus Dansk Folkeparti så en aftale om FGU, hvor besparelsen for gymnasierne er fjernet.

Nogle af pengene bliver i stedet fundet ved, at blandt andet gymnasiernes investeringsramme bliver nedsat med cirka 74 millioner kroner om året i de kommende år. Med andre ord skal gymnasierne holde igen med byggeri.

Små gymnasier får tilskud
Med aftalen er der også positive nyheder for små gymnasier og erhvervsskoler. Et midlertidigt udkantstilskud på 15,5 millioner kroner til almene gymnasier bliver forlænget til næste år. For små erhvervsskoler i udkanten bliver der uddelt flere penge i det kommende år.

Den midlertidige pulje til særtilskud til små erhvervsskoler bliver samlet på 30 millioner kroner.  Det er ifølge aftalen en tredobling af tilskuddet for 2022.

Regeringen havde ellers i forslaget til næste års finanslov fjernet disse tilskud for 2023.

Aftalen betyder ifølge rektor på Tønder Handelsskole Carsten Uggerholt Eriksen, at skolen modtager et sted mellem 1,2 og 1,4 millioner kroner mere i tilskud til næste år i forhold til i år.

Pulje til VUC
Aftalen betyder også, at der bliver givet 10 millioner kroner ekstra til en pulje for økonomisk udfordrede VUC-afdelinger. Pengene bliver lagt oven i 13,4 millioner kroner til formålet, som regeringen har foreslået for næste års finanslov.

Det forventes som bekendt, at der udskrives folketingsvalg meget snart. Gennemførelsen af den politiske aftale er afhængig af, at rød blok og Dansk Folkeparti samlet har et flertal efter et valg.

Læs aftalen