Gymnasier arbejder for fortsat mindre druk blandt elever
roskilde_videofoto_3

Gymnasier arbejder for fortsat mindre druk blandt elever

Roskilde Gymnasium og flere andre gymnasier har sat en hel dag af til “filmdruk”. Målet er at få unge til at reflektere over alkoholkulturen.

Flere af 1.g-eleverne på Roskilde Gymnasium drak sig i hegnet fra om morgenen.

Og alkoholen fortsatte med at ryge indenbords resten af dagen.

Det skal dog lige tilføjes, at eleverne denne dag kun spillede fulde, og at det ikke var rigtig alkohol, som røg indenbords, men derimod refleksioner over den danske drukkultur.

4.000 gymnasieelever i hele landet deltager i filmkonkurrencen “Drik mindre – oplev mere,” som er arrangeret af Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden.

youtube://v/yEBvi8uknZk

Arbejder selvstændigt
På Roskilde Gymnasium forklarer uddannelsesleder Mette Bering, hvorfor gymnasiet har flyttet den almindelige undervisning til fordel for en hel dag i alkoholens tegn.

“1.g’erne er begyndt på en ny skoleform med fester og så videre, og vi vil gerne have, at de tænker over deres alkoholvaner. Sådan en dag arbejder de selvstændigt med stoffet, i stedet for at der står en lærer og fortæller dem, at det er usundt at drikke for meget,” siger Mette Bering.

Hun oplever, at gymnasieeleverne drikker mindre alkohol i dag end tidligere. Hun mindes, hvordan druk var langt mere udbredt på studieture, og at eleverne drak til morgenfødselsdage.

“Unge er blevet mere reflekterede om alkohol, og vi oplever, at unge drikker mindre i dag. Men nogle drikker stadig for meget, og vi vil gerne have dem til reflektere over, hvor meget de drikker og påvirke dem til at drikke mindre,” siger Mette Bering.

Unge drikker mindre
Danske unge er stadig dem, som drikker mest i Europa.
32 procent af de 15- og 16-årige unge har været fulde mindst én gang i den seneste måned,
viser tal fra The European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction (EMCDDA). Det tilsvarende gennemsnitlige tal for resten af Europa er 13 procent.

Men danske unge drikker mindre i dag end for fem år siden, hvor 37 procent af de 15- og 16-årige havde været fulde minimum én gang inden for den seneste måned.