
Den kan tage pusten fra den mest erfarne gymnasielærer: Eksamensperioden. Bliver det en tid, hvor man febrilsk forsøger at presse ekstra forberedelse ind i fritiden, eller lykkes det i år at få en eksamensplan, hvor man kan være den bedste udgave af sig selv – både i arbejdslivet og privat?
Ifølge Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) er gymnasielærernes arbejdsbelastning i eksamensperioden steget. Antallet af obligatoriske prøver og årsprøver er gået op med den seneste gymnasiereform, samtidig med at gymnasielærerne generelt har oplevet et større arbejdspres.
”Eksamensafviklingen er langt fra optimal i forhold til lærernes forberedelse, hvor nogle lærere for eksempel ikke har nok tid mellem eksamenerne. Det er et stort problem for lærerne, men også for eleverne og deres retssikkerhed og mulighed for at få en god eksamensafvikling,” siger GL’s formand, Anders Frikke.
I 2023 viste GL’s medlemsundersøgelse, at 53 procent af lærerne oplevede en generel større arbejdsmængde ved sommerens eksamen sammenlignet med tidligere år. Det var første gang, at 2017-reformens eksamensplan blev foldet helt ud. I 2020, 2021 og 2022 blev der aflyst eksamener på grund af COVID-19. 46 procent af lærerne vurderede, at de havde brugt væsentligt mere tid på at løse opgaverne i eksamensperioden, end skolen havde afsat tid til.
Er der en god dialog på din skole om eksamensplanlægningen, eller frygter du eksamensperioden?
I den kommende tid sætter Gymnasieskolen fokus på eksamen.
Har du gode ideer til vinkler eller konkrete historier om eksamen, må du meget gerne kontakte digital redaktør Malene Romme-Mølby mrm@gl.org.
Eksamensreform
Siden har GL arbejdet hårdt på at forbedre gymnasielærernes eksamensperiode, fortæller GL’s formand. Foreningen har blandt andet været i dialog med Børne- og Undervisningsministeriet og lederforeningerne om en bedre håndtering af eksamen.
“Vi har længe sagt, at vi er nødt til at have en eksamensreform, som helt grundlæggende fornyer eksamen i gymnasiet. Sådan en reform skal også sikre, at eksamensafviklingen er holdbar og hænger bedre sammen tidsmæssigt,” siger Anders Frikke, der dog erkender, at sådan en reform ikke kommer til at redde lærernes nært forestående eksamensperiode.
“Men det er et centralt spor, som vi arbejder henimod, og som også bør være en del af den planlagte revision af de treårige gymnasiale uddannelser, som regeringen planlægger i forlængelse af epx-reformen,” siger han.
Det er vigtigt, at eksamensplanlæggeren ikke bare vælger den nemme løsning.
I forhold til den kommende eksamen opfordrer GL-formanden til øget dialog på de enkelte skoler om “planlægnings- og belastningsprincipper” for eksamensperioden.
Udtrækket til prøvefag til skolernes ordinære sommereksamen har allerede fundet sted, og skolerne har meldt deres eksamensplan og lærerfriholdelser ind til ministeriet. Den mundtlige censurplan blev meldt ud i sidste uge, og det betyder, at eksamensplanlæggere på skolerne er i fuld gang med at rette planen til. Der er derfor nu oplagt at få snakket om kollektive ændringer i forhold til arbejdsbelastningen, hvis man ikke allerede har taget hul på sådanne drøftelser, påpeger Anders Frikke.
Han minder om, at ministeriets udmeldte mundtlige censurplan godt må ændres, for der sidder ikke en person i ministeriet og tager hensyn til den enkelte underviser, når man laver et eksamensudtræk.
GL gennemførte i 2023 en spørgeskemaundersøgelse om sommerens eksamen blandt næsten 3.000 gymnasielærere.
Den viste blandt andet:
Skævere arbejdsbelastning
49% oplevede større skævhed i arbejdsbelastningen i eksamensperioden end tidligere.
Øget arbejdsmængde
53% oplevede en generel større arbejdsmængde ved sommerens eksamen end tidligere års eksamen.
Mangel på tid
46% vurderer, at de har brugt væsentligt mere tid på at løse opgaverne i eksamensperioden, end skolen har afsat.
Tilfredshed med kvaliteten
88% mener, at de har kunnet udføre deres opgaver i en kvalitet, de i høj eller nogenlunde grad er tilfredse med.
Kilde: Gymnasieskolernes Lærerforening
“Det er en computer, der laver eksamensudtrækket, og her er hovedprioriteten, at det skal gå op – og ikke om udtrækket kan få uheldige konsekvenser i forhold til nogle læreres arbejdsbelastning. Det er derfor, vi gerne vil presse ekstra meget på for, at lærere, tillidsrepræsentant og eksamensplanlægger arbejder sammen og er opsøgende i forhold til, at nogle læreres eksamensplan ser kritisk ud,” siger Anders Frikke og tilføjer:
“Det er jo frem for alt ledelsen, der skal være opmærksom på, at eksamensplanlægningen kræver ekstra samarbejde og ressourcer. Ledelsen bør have fokus på, om det måske er en fordel, at tillidsrepræsentanten kaster et blik på eksamensplanen, inden den bliver sendt ud. På den måde kan man nå at fange, hvis der er helt skæve og urimelige arbejdsbelastninger.”
Kompliceret arbejde
Derudover afhænger eksamensperioden også meget af eksamensplanlæggeren, understreger Anders Frikke.
“Det er vigtigt, at eksamensplanlæggeren ikke bare vælger den nemme løsning som for eksempel at overtage ministeriets eksamensudtræk ukritisk. Eksamensplanen kræver ofte et ekstra og ret kompliceret arbejde, men det har faktisk et større hensyn til lærerne, eleverne – ja hele skolen,” siger Anders Frikke.
Det stiller store krav til eksamensplanlæggeren, påpeger GL-formanden.
”Eksamensplanlægningen kan være meget forskellig fra skole til skole, fordi der er stor individuel forskel på, hvor meget den prioriteres. Eksamensplanlæggerne er i for høj grad overladt til egne netværk for eksempel i forbindelse med samarbejde med naboskolerne. Det betyder, at det kan være svært for en ny eksamensplanlægger i forhold til at stå alene med den opgave at få det til at gå op bedst muligt,” siger Anders Frikke.
Ministeriets udmeldte mundtlige censurplan må godt ændres. Det betyder, at den, af ministeriet, tildelte eksterne mundtlige censur godt kan flyttes rundt mellem lærerne på en skole. En lærer med en mindre arbejdsbelastning kan altså overtage en censuropgave fra en overbelastet fagkollega.
Ekstern censur kan også byttes mellem skolerne, så længe udtrækket af fag og niveau bevares. Hvis en faggruppe på en skole for eksempel er overbebyrdet med censur, må skolen gerne kontakte andre skoler og udveksle censur for at udjævne arbejdsbelastningen.
En mere ligelig fordeling er helt afhængig af, at skolerne undlader overdreven friholdelse af enkelte lærere eller sågar hele lærerkollegier fra censuropgaver. Det vil gøre det vanskeligt eller umuligt at opnå en mere jævn og hensigtsmæssig fordeling af prøveaktiviteterne mellem lærere og skoler.
Af hensyn til kvaliteten af prøverne og bedømmelsen er det også vigtigt for både lærerne og eleverne, at de højintense eksamensdage ikke falder lige efter hinanden, men at der er pauser mellem eksamensbegivenhederne til forberedelse og restitution. Det kan i vidt omfang lykkes i den lokale planlægningsproces.
Det er også nyttigt, at man så vidt muligt undgår eksamensdage med meget få eksaminander. Det sker desværre for ofte, at censorer sendes ud til tre eller færre eksaminander, og det er en uhensigtsmæssig brug af ressourcerne.
Helt overordnet kan det også være gavnligt, at skolerne drøfter, om årsprøver og større forberedende tværfaglige projektopgaver skal ligge i eksamensperioderne eller med fordel kan flyttes til andre perioder i skoleåret.
Hvert år oplever selv erfarne lærere og ledere nye situationer i forbindelse med eksamen – og de nye står over for en opgave, som kan opleves meget intens og udfordrende. GL opfordrer derfor også til, at skolerne forud for eksamensperioderne skaber rum for en fælles dialog og forventningsafstemning om opgaveløsningen – herunder instruerer grundigt i, hvordan man skal håndtere mistanke om snyd eller klager.
Eksamenspolitik
GL arbejder blandt andet for, at antallet af eksamener i de treårige uddannelser bliver sat ned fra 10 til 9, og at eksamen i KS og NF på hf ændres.
Derudover ønsker GL, at forsamtalen i forbindelse med SRP og SOP gøres mindre ressourcekrævende.
”For eksempel ser vi, at der kan være en dagsnorm på 12 SRP-opgaver. Det er ikke bare hårdt eksamensarbejde på selve dagen, der er jo også et kæmpe forberedelsesarbejde samt en koordinering af forsamtalen,” pointerer GL-formanden, der mener, at man med fordel kunne lægge forsamtalen i forbindelse med den mundtlige prøve.
I GL’s eksamensundersøgelse fra 2023 svarede 71 procent af lærerne, at samtalen mellem eksaminator og censor forud for prøven medfører et besværligt planlægningsarbejde. 61 procent svarede, at eksamensformen gav en skæv arbejdsbelastning.
Det er nok lidt typisk gymnasielærerne at svare ud fra en faglig dagsorden og ikke i forhold til arbejdsmængden.
GL’s undersøgelse viste også, at der er stor forskel på, hvor meget tid skolerne afsætter til forberedelse af den mundtlige prøve. Skoler afsætter fra under 30 til over 120 minutter.
”Det er meget uheldigt i forhold til den nationale standard, at lærerne ikke har den samme tid til rådighed. Vi ved jo, at alle skoler har fået ressourcerne, vi kan så bare konstatere, at der er stor forskel på måden, skolerne forvalter ressourcen på. Derfor burde der i stedet være en central norm,” siger GL’s formand.
79 procent af lærerne svarede i 2023, at eksamensformen med en kombination af et skriftligt produkt og en mundtlig prøve fungerede godt.
”Det er nok lidt typisk gymnasielærerne at svare ud fra en faglig dagsorden og ikke i forhold til arbejdsmængden. De fleste lærere tænker først og fremmest på, hvad der styrker fagligheden i deres fag, og hvad gør eleverne dygtigere, og i mindre grad på hvad der arbejdsmæssigt kan hænge sammen,” siger Anders Frikke.
Antallet af obligatoriske prøvebegivenheder skal sættes ned fra 10 til 9, og antallet af obligatoriske interne prøver skal sættes ned.
En minimumsressource på ½ projekt per time til bedømmernes forberedelse i forbindelse med eksamen i SRP, SOP og EOP.
Antallet af SRP, SOP og EOP, som eksaminator/censor maksimalt kan bedømme per dag skal af hensyn til bedømmelsens kvalitet være lavere end de nuværende 12. GL vurderer, at 9 er passende.
Forsamtalen i forbindelse med eksamen i SRP, SOP og EOP gøres mindre ressourcekrævende – fx ved at flytte den til eksamensdagen.
Eksamen i KS og NF på hf skal laves om, så der kun bliver tale om én (flerfaglig) eksamen med ekstern censur i hver faggruppe.
Udfordringerne i forbindelse med vintereksamen på hf løses bedst ved at give mere lokal fleksibilitet i planlægningen og placeringen af fag i det 2-årige hf-forløb:
Bindingerne af nogle fag til semestre på hf ophæves og erstattes af binding til studieår – fx matematik C, idræt og praktisk/musisk fag
GL anbefaler lokale drøftelser af planlægnings- og belastningsprincipper i forbindelse med eksamen. Hensigten er at håndtere behovet og mulighederne for en mere jævn – og bedre fordelt arbejdsbelastning i eksamensperioden – til gavn for lærernes arbejdsvilkår, men i høj grad også prøvernes kvalitet.
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode