Gensynsglæde i Gladsaxe på “første” skoledag
Gladsaxe 02

Gensynsglæde i Gladsaxe på “første” skoledag

Sjældent har lærere og elever glædet sig så meget til at komme i skole som i dag, da Gladsaxe Gymnasium havde første skoledag for 1.g'erne og 2.g'erne. Den virtuelle undervisning har varet alt for længe, mener lærere og elever.

“Det har bare været så kedeligt,” lyder det fra en storsmilende elev.

Klokken er lidt i otte, og hun og andre elever går mod en af de mange forskellige indgange på Gladsaxe Gymnasium.

Rektor og lærere står ved hver deres indgang og byder 1.g’erne og 2. g’erne velkommen og uddeler et A4-ark med regler om alt fra håndsprit, lokaler og pauser.

Eleverne holder pænt afstand, men et par stykker glemmer, at man stadig ikke må kramme, lige meget hvor glad man er for at se hinanden på “første skoledag”.

Da klokken er otte, er der stort set ingen elever at se på gangene. Til gengæld er der masser af rød- og hvidstribede plastikbånd på alle møbler, som var skolen et afspærret gerningssted.

Ingen forbrydelser er dog begået, men indimellem har det nok været dræbende kedeligt for flere elever at sidde alene foran skærmen siden første halvdel af marts. I sidste uge blev Folketingets partier enige om, at 1.g, 2. g og 1. hf og resten af eux-eleverne kan komme i skole igen. Og i dag kunne skoler landet over byde eleverne velkommen tilbage.

Fysisk undervisning er bare bedre
“Det er dejligt at se klassen igen. Det er bare ikke det samme at sidde og snakke ind i en skærm hele dagen,” siger Lucas Andersen, som sidder med cirka en meters afstand til klassekammeraten Marcus Hummelmose.

“Generelt set er undervisning bare bedre, når den er fysisk. Det er nemmere at stille spørgsmål her, og jeg har også nemmere ved at koncentrere mig. Derhjemme sidder jeg og tjekker telefonen mere eller går lige ud og tager noget at spise,” siger sidekammeraten.

Lucas Andersen (tv) og Marcus Hummelmose er ikke i tvivl om, at de foretrækker fysisk undervisning.

De to drenge går i 1. g, og i den første time har de engelsk. Eleverne snakker i munden på hinanden fra begyndelsen af timen, og flere griner og smiler, mens lærer Trine Kvorning for første gang i over to måneder laver navneopråb i klassen.

“Det bliver lidt op ad bakke,” siger hun med et smil på læben, da hun prøver at overdøve elevernes summen, men lidt efter er der ro i klassen.

For første gang i lang lang tid bliver projektoren tændt, og papirer med novellen Popular Mechanics af Raymond Carver bliver delt rundt. Klassen læser en sætning hver af novellen, og der bliver grint lidt af den korte og enkle sætning: “Son of a bitch”, som en af drengene læser op.

Elever skal løftes fagligt
Trine Kvorning er glad for, at eleverne endelig er kommet tilbage. Hun ærgrer sig over, at det ikke er sket lidt før.

“Eleverne har klaret perioden imponerende godt, men mange synes, det har været svært. Jeg synes, det kan være sværere at hjælpe de svage elever over skærmen. Her i klassen er det nemmere at sige til mig: “Jeg kan ikke lige huske, hvad adverbier er.” Den slags spørgsmål stiller de ikke på Google Meet,” siger hun, mens eleverne i små grupper sidder og laver deres tekstanalyse.

“Der er nogle elever, som jeg skal løfte fagligt efter denne periode,” siger Trine Kvorning, inden hun går videre med undervisningen.

Endelig i gang igen. Lærer Trine Kvorning står for første gang siden marts over for 1.g-elever på Gladsaxe Gymnasium.

Meget skriftligt arbejde
I en gruppe sidder tre piger og arbejder. Joanna Rørbech Dansted fortæller, at hun har glædet sig til at komme tilbage, også selvom hun nu skal stå op klokken 6.15 for at nå at komme i skole klokken 8.

“Derhjemme stod jeg op, et minut før modulet begyndte,” siger hun og smiler.

Hun er glad for at se klassen, men det er alligevel ikke helt, som i de gode dage før corona.

“Vi må ikke være ude på gangene eller være sammen med dem fra de andre klasser,” forklarer hun.

Hendes klassekammerat Michala Møller-Dinesen glæder sig over, at den virtuelle undervisning er slut.

“Jeg synes, der har været meget skriftligt arbejde. Vi har skulle lave mere for at vise, at vi er med i timerne,” siger hun og fortæller, at hun nemmere blev distraheret af andre ting, da hun sad derhjemme.

Tommestok til lærerne
I pausen efter det første modul samles alle lærere ude på græsplænen foran lærerværelset i høj sol. Rektor Eva Krarup Steensen siger velkommen tilbage til de lærere, som også har første skoledag efter nedlukningen.

Hun står på et havebord og fortæller om nogle af de retningslinjer, som gælder for skolen efter genåbningen.

Rektoren har købt en tommestok til hver lærer, og holder en af dem op i luften i strakt arm .

“Ja, en meter er længere, end man tror,” siger hun med et smil.

Flere lærere griner, og en mandlig lærer spørger, om han ikke også må få en hammer.

Første skoledag er kommet godt igang.

Rektor Eva Krarup Steensen (med ryggen til) har indkøbt tommestokke til lærerne på skolen.

Tillidsrepræsentant Morten Metz Lundberg står også og smiler på græsplænen.

“For lærerne er det også godt, at perioden med virtuel undervisning er slut. Jeg har talt med flere, som haft problemer med skuldre og ryg af at sidde for meget foran skærmen. Det er ikke alle, der har et udbygget hjemmekontor,” siger han.

Genåbning med afstand

Fra i dag kan skolerne igen sige velkommen til eleverne, der har været hjemsendt, siden Danmark blev lukket ned i begyndelsen af marts.

Skolerne skal dog overholde en række retningslinjer fra sundhedsmyndighederne, og eleverne mødes eksempelvis ikke på fællesarealer.