Rektorer om skolestart med afstandskrav: Det bliver svært
undervisning1

Rektorer om skolestart med afstandskrav: Det bliver svært

Der må nødløsninger til, hvis der fortsat skal være en meter mellem eleverne, når alle klasser skal møde ind igen til august. Rektorer er gået i tænkeboks.

Godt nok lægger genåbningsplanen op til, at alle elever på de gymnasiale uddannelser til august igen kan pakke skoletasken og vinke farvel til fjernundervisningen. Men gælder afstandskravet på en meter stadig til den tid, ser det svært ud på en del skoler, og der skal kreative løsninger til, hvis eleverne skal møde ind til en nogenlunde normal hverdag med fuldt skema.

Sådan lyder meldingen fra en række rektorer, som gymnasieskolen.dk har talt med.

På Nærum Gymnasium er rektor Niels Hjølund Pedersen bekymret.

”Selv på en moderne og relativ stor skole som vores er det med et afstandskrav på en meter umiddelbart umuligt at køre med fuld tilstedeværelse,” siger han.

Klassekvotienten på skolen er høj. Derfor er det umuligt at stille bordene i klasselokalerne, så der bliver en meter mellem hver elev. Og når der skal være plads til alle klasser på skolen, kan man ikke fordele en klasse i to-tre lokaler.

Niels Hjølund Pedersen ved endnu ikke, hvad han skal stille op.

”Vi må begynde med at gennemgå holdstørrelser og lokaler minutiøst, siger han.

Der er nogle store hoteller i byen, som vi overvejer at bruge.

Henrik Vestergaard Stokholm, rektor
Nyborg Gymnasium

Overvejer at leje lokaler
Selvom der er tre måneder til, rumsterer skolestarten i august allerede nu i hovedet på en del rektorer. Hvordan verden ser ud til den tid, ved ingen. Derfor er skolerne nødt til at tage afstandskravet på en meter med i deres planlægning af det kommende skoleår.

”Vi er i tvivl, om det kan gå. Vi er ved at regne på det. Vi har nogle ret store klasselokaler, så jeg tror godt, at vi langt hen ad vejen kan få en klasse til at være i ét klasselokale. I vores mindre lokaler må vi så have vores klasser med færre end 28 elever ind,” siger Henrik Vestergaard Stokholm, der er rektor på Nyborg Gymnasium.

Nødplanen er at leje nogle lokaler i byen, fortæller han.

”Der er nogle store hoteller i byen, som vi overvejer at bruge,” siger Henrik Vestergaard Stokholm.

Han håber stadig, at han får lov at se eleverne i 1.g, 2.g og 1.hf på skolen på denne side af sommerferien. Også hvis det bare bliver nogle enkelte dage. På nuværende tidspunkt er de først en del af genåbningens fase 4, der er planlagt til august.

Statsminister Mette Frederiksen (S) har dog onsdag i denne uge indkaldt partilederne til forhandlinger om en udvidelse af genåbningsens fase 2.

Vi kunne jo godt bringe 9. og 10. lektion i spil.

Vibeke Thornvig Johnsen, rektor
Hillerød Tekniske Gymnasium

Vil tage ydermoduler i brug
På Hillerød Tekniske Gymnasium vil et fortsat afstandskrav også være en udfordring.

”Det bliver svært, men vi må jo finde ud af det på en eller anden måde. Vi er ikke nået så langt endnu,” siger rektor Vibeke Thornvig Johnsen.

En mulighed kan være at lade nogle klasser møde klokken 10 og forlænge skoledagen i den anden ende, vurderer hun.

”I dag stopper vi undervisningen klokken 15.10, men vi kunne jo godt bringe 9. og 10. lektion i spil,” siger Vibeke Thornvig Johnsen.

Også hun håber stadig på et gensyn med eleverne i 1.g og 2.g inden sommerferien i en eller anden form.

”Jeg synes, det er så forkert, at de ikke er taget med i 2. eller 3. fase. De har i den grad brug for at komme tilbage til skolen.”

Elevnedgang hjælper
På Hjørring Gymnasium er rektor Elsebeth Gabel Austin dog ret fortrøstningsfuld i forhold til afstandskravet.

”Jeg talte med servicepersonalet om det i går. Jeg tror godt, det kan gå, hvis vi flytter lidt rundt på bordene i klasserne. En meter er næsten den afstand, som vi normalt har,” siger Elsebeth Gabel Austin.

Ellers kan man fordele nogle klasser i to lokaler, påpeger hun. Det er der plads til, fordi skolen har haft en nedgang i elever. Flere elever går ud her i juni, end der begynder til august.

”Men den mulighed kan man jo ikke bruge på gamle, mindre skoler eller på de populære gymnasier i storbyerne, hvor pladsen er trang,” siger Elsebeth Gabel Austin.