Aftale om yderligere genåbning: Nu kommer alle gymnasieelever i skole igen
Greve Gymnasium 11 undervisning_1 (2)

Aftale om yderligere genåbning: Nu kommer alle gymnasieelever i skole igen

Der blev også plads til gymnasieeleverne i den yderligere genåbning af landet, som statsministeren præsenterede sent onsdag aften. 1.g’erne, 2.g’erne og 1.hf’erne må vende tilbage til skolen den 27. maj.

Eleverne i 1.g, 2.g og 1.hf kommer nu tilbage i skole. Fra på onsdag kan de vende tilbage til klasselokalerne. Det fortalte statsminister Mette Frederiksen (S), da hun sammen med de øvrige ni partiledere kom ud af forhandlingslokalet på Christiansborg sent i går.

Efter næsten 12 timers forhandlinger blev regeringen og Folketingets øvrige partier enige om at udvide fase 2 i genåbningsplanen. Det betyder, at blandt andet museer, teatre, biografer og højskoler nu kan åbne, og at alle gymnasieelever igen kan pakke skoletaskerne og forlade computerskærmen derhjemme.

Det vækker glæde hos Tomas Kepler, der er formand for Gymnasieskolernes Lærerforening (GL).

”Til trods for alles store indsats har den virtuelle undervisning haft konsekvenser både fagligt og socialt. Det er gået ud over elevernes motivation og trivsel, at den fysiske kontakt til læreren og klassefællesskabet har manglet. Derfor er det vigtigt, at vi får eleverne tilbage nu,” siger Tomas Kepler.

Det afgørende er, at man får holdt fast i det sociale fællesskab.

Tomas Kepler, formand
GL

Vigtigt at mødes fysisk
GL har sammen med Danske Gymnasier og Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) presset på for at få alle elever tilbage i skole. Eleverne i 3.g og 2.hf har været tilbage siden midten af april, mens de øvrige elever først stod til at komme tilbage til august i genåbningens fase 4.

Læs: GL beder politikere om at genoverveje: Lad gymnasieelever komme i skole igen

Men nu får 1.g’erne, 2.g’erne og 1.hf’erne altså alligevel lov til at komme i skole på denne side af sommerferien. På onsdag den 27. maj må de møde ind.

”Selvom der kun er fem uger tilbage af skoleåret, har det stor betydning for mange elever, at de igen kan møde deres klassekammerater og lærere fysisk og se dem i øjnene – også hvis det kun bliver en dag, halvanden dag eller to dage om ugen,” siger Tomas Kepler.

I en undersøgelse, som DGS netop har gennemført blandt 2.000 elever, svarer knap 7 ud af 10, at de får mindre udbytte af undervisningen end før nedlukningen, og mere end halvdelen føler sig mere ensomme.

Lektiecaféer og byvandringer
Tomas Kepler går ud fra, at den enkelte skole kan tilrettelægge de sidste uger af skoleåret ret frit. Det vil være det eneste rigtige, at hver skole kan finde en model, der er realistisk, mener han. Både i forhold til indhold og antallet af fysiske skoledage.

”Det vil være lige så oplagt at samles til lektiecaféer eller byvandringer som til traditionel klasseundervisning,” siger han og fortsætter:

”Et krav om 100 procent undervisning mandag til fredag tror jeg ikke, at skolerne vil kunne honorere.”

Den virtuelle undervisning har haft konsekvenser både fagligt og socialt.

Tomas Kepler, formand
GL

Fællesskab skal genskabes
Efter de mange uger væk fra skolen handler det ikke så meget om, hvad man kan nå at få indhentet fagligt, men langt mere om få genskabt lidt af fællesskabet i klasserne, påpeger GL’s formand.

”Det afgørende er ikke, om man når at formidle en bestemt faglig pointe inden sommerferien eller ej. Det afgørende er, at man får holdt fast i det sociale fællesskab. At eleverne trives i deres klasse er bærende for, at de kan lære noget,” siger Tomas Kepler.

Han kalder det en ”investering i næste skoleår”.

”Under alle omstændigheder får vi en opgave med at få klassefællesskabet reetableret i det nye skoleår. Men opgaven havde været endnu større, hvis eleverne først var kommet tilbage efter sommerferien og havde været fra hinanden i fem måneder,” siger Tomas Kepler.

Læs hele aftaleteksten om yderligere genåbning i fase 2 her