Gåtur vækker dansk litteratur til live
lyriktur_2304_1

Gåtur vækker dansk litteratur til live

1. k på Niels Brock flyttede undervisningen udendørs, da de i sidste uge gik i danske forfatteres fodspor i København. At opleve stederne, der knytter sig til litteraturen, giver et helt andet engagement, fortæller elever.

På Kultorvet i København står 1. k fra hhx på Niels Brock klar med solbriller og forårsjakker. Eleverne skal bruge en dag i dansk på at gå gennem Københavns gader og stræder, springe mellem forskellige litterære tidsperioder og forsøge at følge de fodspor, som forskellige danske forfattere har sat i byen.
Klassens dansklærer, Jakob Smith, leder vej mod første stop ved Klareboderne foran Gyldendal.

Første gruppe analyserer digtsamlingen Konfrontation fra 1960 af Klaus Rifbjerg, der i en årrække var litterær direktør for Gyldendal. Jakob Smith runder fremlæggelsen af med en feedback til gruppen. Derefter peger han mod næste stop: Kongens Nytorv.

Jakob Smith har taget initiativ til dagen, der introducerer dansk litteratur på en gåtur gennem København.

”Når vi tager undervisningen med ud af lokalet, får eleverne billeder på de steder, der knytter sig til forfatterne. Fortællingerne bliver derfor bragt til live,” siger Jakob Smith.

Selfie med Ludvig Holberg
Ludvig Holberg er offer for et enkelt selfie, da 1. k passerer hans statue ved Det Kongelige Teater. Gruppe to har udfordringen at overdøve Kongens Nytorvs morgentrafik og bevæger sig ned ad en sidegade til teateret. Herfra stiller en elev sig op på trappen til bygningen og udfører en dialog ved at gå op og ned ad trappen i takt med sit karakterskift.

”Nej det gaar icke an; thi du est ingen Dommer!” råber han med dramatisk stemmeføring og skifter position.

De andre fra gruppen overtager og fortæller moralen i ”Jeppe på Bjerget”, mens klassekammeraterne filmer med deres mobiltelefoner.

”Flot dobbeltskuespil! Voldsom oplevelse. Lad os klappe dem ned af scenen,” jubler Jakob Smith, og en klapsalve breder sig i halvbuen blandt eleverne.

Rundturen i København er ikke bare hyggelig. Den gavner også læringen, fortæller Frederik Borg fra 1. k på Niels Brock.

”Det går meget hurtigere ind, fordi vi synes, det er spændende, og fordi vi får lov til at være på stedet. Vi bliver meget mere engagerede og arbejder mere selvstændigt end i den klassiske røv-til-sæde-undervisning,” siger han.

Fattigkvarter i nye klæder
Turen går derefter over datidens fattige Borgergadekvarter, hvor formiddagsolen hilser eleverne velkomne. Dronningens Tværgade oplyses af solstrålerne, mens tredje gruppe analyserer Harald Herdals kollektive roman Man skal jo leve.

De pæne gader fremstår anderledes end det fattige slumkvarter, eleverne beskriver. Fortællingerne giver alligevel et nyt blik på de brostensbelagte gader og røde murstensblokke. For en stund bliver man ført tilbage til 1930’erne, inden de sætter kurs mod Nyboder gennem Københavns smalle, gamle stræder og brede, trafikerede veje. Her præsenterer næste hold Martin Kongstad.

Efter en tur over kanalen til Christianshavn analyserer den sidste gruppe nyere tekster af Kim Larsen, Natasja og Jokeren, der alle bruger København som scene.

Se din by fra tårnets top
Som forberedelse til dagen har eleverne læst nogle tekster af de udvalgte litterære kunstnere og forberedt oplæg i grupper.

Anne-Sophie Riis Damstrup går også i 1. k på Niels Brock. Hun synes, at hun får meget ud af at opleve stederne, der knytter sig til de tekster, hun har læst.

”Det skaber en helt anden autenticitet, når vi går rundt i København og oplever det, i stedet for det bare er noget, vi har læst. Det giver også meget, at det ikke kun er en underviser, der lærer os det, men at vi lærer det af hinanden,” siger hun.

Det er Jakob Smith enig i.

”Vi forankrer den viden, vi har, endnu bedre med aktiv undervisning. Den højeste form for læring er, når eleverne selv skal undervise hinanden,” siger han.

”Se din by fra tårnets top – ta’ for eksempel ud til Frelserkirken,” synger Kim Larsen i en af sine tekster. Den sidste gruppe peger op mod kirkespiret, der kigger op bag husenes tage.