Forslag: GL’s formand skal sidde i begrænset periode
Annettenordstrøm

Forslag: GL’s formand skal sidde i begrænset periode

Formanden for GL skal kun kunne sidde i en begrænset periode. Det forslår spidskandidat for Liste 1 Annette Nordstrøm Hansen.

En amerikansk præsident kan kun sidde ved magten i otte år. Uden at sammenligne er der ikke sat en begrænsning på, hvor længe en formand kan sidde i spidsen for GL.

Næstformand i GL Annette Nordstrøm Hansen, som selv går efter at blive formand for GL, foreslår dog, at der også sættes en begrænset periode for, hvor længe man kan være formand for gymnasielærerne.

”Jeg synes, vi skal diskutere, hvor lang tid en formand for GL skal kunne sidde. En formand kan komme for langt væk fra skolevirkeligheden efter for mange år som formand. Det er vigtigt at have en tæt kontakt og stor viden om det, der foregår ude på skolerne,” siger hun.

Hun vil ikke give et bud på, hvad en rimelig periode for en formand skal være.

”Vi bør undersøge, hvordan andre organisationer gør det, og tage diskussionen,” siger hun.

En af de organisationer kunne være DJØF, hvor formanden højst kan sidde i seks år.

Hele strukturen skal diskuteres
Jeppe Kragelund, som er formandskandidat for Liste 3, er åben for at tage diskussionen om en begrænset periode for at være formand.

Han mener dog, at diskussionen i så fald skal tages i forbindelse med en større diskussion om hele GL’s struktur.

”Det ville kræve en lovændring i GL, som skulle til urafstemning blandt medlemmerne. Derfor mener jeg, det er vigtigt at tage en diskussion om hele GL’s struktur i den sammenhæng. Jeg mener, vi skal have flyttet noget af GL’s centrale magt ud lokalt, så netværkene om tillidsrepræsentanterne styrkes,” siger han.

Fordele og ulemper
Isoleret set kan Jeppe Kragelund se fordele og ulemper ved en begrænset formandsperiode.

”Fordelen er, at en fast udskiftning af formanden kan betyde naturlige forandringer, som kan give fremdrift for organisationen. Omvendt kan man stå i en situation, hvor alle er enige om, hvem som er den bedst egnede formand, men at vedkommende skal stoppe på grund af GL’s love,” siger Jeppe Kragelund.

GL skal have ny formand

• Formand for GL, Gorm Leschly, har efter 14 år som formand valgt at stoppe i en alder af 65 år. Dermed er han uden sammenligning den længst siddende formand i GL's historie.
  • Medlemmerne kan ikke stemme direkte på en formand. Den nye hovedbestyrelse skal konstituere sig og afgøre, hvem som skal stå i spidsen for gymnasielærerne fra januar 2014 og to år frem.

Stadig i tvivl?

Gymnasieskolen har skrevet en række artikler om valget til hovedbestyrelsesvalget. Læs blandt andet interviews med spidskandidaterne for de tre lister: Liste 1Liste 2,  Liste 3 eller Liste 4. Læs alle Gymnasieskolens artikler om valget på GL's hovedbestyrelsesvalg.

Se alle kandidaterne og læs mere om valget på GL's hjemmeside