Fokus på pædagogikum i det nye nummer af Gymnasieskolen
gym-7_forside

Fokus på pædagogikum i det nye nummer af Gymnasieskolen

Pædagogikum, lobbyisme, konstruktiv journalistik og en forskers advarsel om det svenske gymnasiesystem er nogle af emnerne, som du kan læse om i det nye nummer af Gymnasieskolen.

Lige nu tager mange nye lærere hul på karrieren. Forhåbentlig med gode kolleger og et pædagogikum som ballast.

Gymnasieskolen zoomer ind på pædagogikum, kandidaterne og skolerne i det nyeste nummer af magasinet, der lander i medlemmernes postkasse i dag eller i morgen.

Vi fortæller blandt andet om, at pædagogikum reddede Almedina Bajramovic fra overforberedelse og stress. Og hvordan mange nye lærere får udsat pædagogikum.

Lobbyisternes fingeraftryk
Et årelangt og massivt lobbyarbejde og stærke alliancer mellem arbejdsgivere og lønmodtagere på det private arbejdsmarked var med til at skabe den nye reform af erhvervsuddannelserne.
Gymnasieskolen fortæller historien om, hvordan uddannelsespolitik også skabes bag kulisserne. Lobbyisternes fingeraftryk kan blandt andet ses ved karakterkravet fra folkeskolen for at blive tømrer eller smed.

Missionær for naturvidenskaben
Stjerneforsker Anja C. Andersen synes, det er synd for folk, der endnu ikke har opdaget, hvor spændende naturvidenskab er. For hende er naturvidenskab et redskab til at gøre menneskers liv bedre, fortæller hun også i det nyeste nummer af Gymnasieskolen.

Læs bladet digitalt ved at trykke på forsiden herunder: