Flere elever vælger mediefag
shutterstock_115922533

Flere elever vælger mediefag

Hver fjerde gymnasieelev har mediefag, mens færre og færre vælger musik og billedkunst. Udviklingen er helt naturlig, mener formand for medielærerforeningen.

Gymnasiereformen har i den grad gavnet mediefag. Lige nu tegner faget sig for hver fjerde gymnasieelevs obligatoriske kunstneriske valgfag. Før gymnasiereformen var det kun seks procent af eleverne, der havde faget. Det viser en opgørelse af elevernes valg af fag foretaget af Ministeriet for Børn og Undervisning.

Det er en helt naturlig udvikling, mener formanden for medielærerforeningen, Henning Bøtner Hansen.

"I mediefag udvikler vi elevernes mediekompetencer. Den teknologiske udvikling og de digitale medier er elevernes foretrukne. Det betyder, at de tidligere og tidligere selv begynder at udvikle nogle kompetencer indenfor mediekulturen. Det gør det oplagt for dem at vælge faget. Interessen er helt naturlig," siger han.

Fra sommeren 2005 har landets gymnasieelever haft fire kunstneriske valgfag at vælge imellem. Valget står mellem musik, billedkunst, dramatik og mediefag. Mens mediefag er steget, er det til gengæld gået ud over både musik og billedkunst. En tredjedel af eleverne vælger billedkunst, men værst ser udviklingen ud for musik, der i løbet af de seneste fire år er gået fra at være halvdelen af elevernes foretrukne valgfag til også at blive valgt af en tredjedel. Før reformen var både musik og billedkunst obligatorisk.

Håber på A-niveau
Selvom faget fylder mere og mere på gymnasierne, mangler der stadig noget, før faget har nået sin målsætning, mener Henning Bøtner Hansen.

”Lige nu er det svært at få faget med i en studieretning. Mediefag er ikke anerkendt på samme måde som andre fag endnu. Undervisere i mediefag kan sagtens se et potentiale i faget, der kan retfærdiggøre, at det bliver et a-niveau ligesom musik kan være det. Men det er ikke noget, der kommer til at ske i den nærmeste fremtid, da Ministeriet for Børn og Undervisning allerede har vendt tommelfingeren nedad til en ansøgning,” siger han.

Ni ud af ti gymnasier
Siden gymnasiereformen har udviklingen i antallet af gymnasier, der underviser i mediefag været hastigt stigende. Kun få skoler fravælger faget. Det siger Ministeriet for Børn og Undervisnings fagkonsulent i mediefag Hans Oluf Schou.

”For godt fire år siden havde halvdelen af gymnasierne undervisning i mediefag. Nu har det udviklet sig til at være mellem 60 og 70 procent. Hvert år kæmper mediefag for at vinde terræn. Og det går hurtigt fremad. Jeg regner med, at der vil være ni ud af ti gymnasier, der har mediefag om fem år. Men der vil være nogle gymnasier, der ikke vælger det, fordi de har en bestemt profil. Tag for eksempel Sankt Annæ Gymnasium, hvor musik er i højsædet,” siger Hans Oluf Schou.