Tekst_
Johan Rasmussen
Foto_
Jasper Carlberg
Sprog, naturvidenskab, økonomi, kunst eller samfundsvidenskab? Elevernes valg af studieretning er en vigtig del af gymnasiet. Men hvad er det, de forskellige fagområder giver af viden og kundskaber?
Fem faglige fyrtårne fortæller, hvorfor netop deres område er vigtigt.
Helene Gjerris’ liv er og har altid været musik.
Fra hun var en lille syngende pige i et univers af eventyr, riddere og sange af klassiske komponister, over en lang karriere som professionel operasangerinde og til i dag, hvor hun den. august blev ny rektor for Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.
”Jeg er selvfølgelig fedtet fuldkommen ind i det, fordi jeg har levet og åndet musik hele mit liv,” siger hun nærmest som et lille forbehold, før hun skal svare på, hvorfor hun mener, at musik som fag og uddannelse er tæt på at være livsvigtigt – også i gymnasiet.
”Musik er almen menneskeligt og kan meget mere, end ord kan. Musik kan udtrykke følelser, fortællinger og farver. Alle kan opleve musik, og alle får noget ud af musikken. Musik er og har altid været et ekstra kommunikationsmiddel, som virkelig rækker ud over, hvad sproget kan,” siger Helene Gjerris.
Hun sidder på sit kontor på Frederiksberg i bygningen, hvorfra Danmarks Radio i mange år lavede radioavis og afspillede pop, jazz og klassiske koncerter til danskernes FM-radioer.
Nu er det nogle af Danmarks største musiktalenter, der studerer og øver sig i den gamle koncertsal og de tidligere radiostudier.
Rektor Helene Gjerris glæder sig over, at mange gymnasieelever i dag vælger en kunstnerisk studieretning med musik på A-niveau. Det øger potentialet for kommende studerende på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Men glæden rækker langt ud over konservatoriets interesser.
”Musik er vigtigt for unge mennesker og måske især i dag, hvor vi oplever en nærmest digital tsunami. Den udvikling er der også mange gode ting ved, men vi mister måske noget af den fysiske og mentale fornemmelse for, hvem vi er, og hvad vores rolle er i verden. Den fornemmelse kommer du tættere på, når du spiller og lytter til levende musik.”
Musik giver fordybelse
Du kan ikke være på Snapchat og Instagram, mens du spiller efter noder eller synger. Men musik som fag kan også meget andet end at give fordybelse.
”For at spille musik skal man tilegne sig viden, for eksempel lære om noder, men man skal også samtidig fysisk lære det håndværk, det er at spille,” forklarer Helene Gjerris.
”Og så skal du også sætte din personlighed på spil. Når du synger eller spiller, så giver du noget af dig selv. Det sidste er noget af det, vi herinde dyrker til ekstremer,” fortsætter hun og bevæger sine hænder i takt med sine ord.
Med andre ord har musik som fag en eller måske to dimensioner mere end flere andre boglige fag, mener rektoren.
Musik er og har altid været et ekstra kommunikationsmiddel.
Job_ Rektor på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.
Uddannelse_ Operasanger fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og École Philippe Gaulier i London.
Ingeniør med rytme
De færreste gymnasieelever ender med at blive professionel kunstner, men mindre kan også gøre det, siger Helene Gjerris.
”Det at tilegne sig viden og teori og lære at spille musik eller synge og lægge sin personlighed i det er noget, man kan overføre til alle mulige andre beskæftigelser. Jeg er sikker på, at man også bliver en bedre ingeniør, hvis man har lært at spille musik.”
Helene Gjerris har i flere år undervist i sang på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Hun afsluttede selv sin uddannelse som sanger fra konservatoriet i997 og blev hurtigt en eftertragtet operasanger.
Fra hun var lille pige, sang hun, og hun gik hurtigt fra børnesange til sange i højskolesangbogen komponeret af klassiske komponister som Carl Nielsen og Niels W. Gade.
En ildsjæl af en musiklærer på N. Zahles Skole i København pustede til den musikalske ild, der brændte i Helene Gjerris. Og uden at hun selv kunne sætte ord på det dengang, havde hun som barn valgt at blive operasanger.
”Jeg prøvede at synge højt, og så sang jeg dybt. Jeg prøvede forskellige ting af med min stemme,” siger hun, mens ordene går op og ned i toneleje for at illustrere fortællingen.
Hør, hvorfor Helene Gjerris mener, det er vigtigt at udbyde musik på højt niveau.
Et liv på scenen
I mange år rejste eller turnerede Helene Gjerris rundt til europæiske storbyer og byer i Danmark og sang opera på diverse scener.
”Jeg har haft rigtig meget at lave. Jeg er en af dem, det er gået godt for. Det kunne for eksempel være noget med at pakke bilen med børnene og tage seks uger til Aarhus med en barnepige, leje en lejlighed og så optræde derovre,” fortæller Helene Gjerris for at sætte ord på sit turneliv som operasangerinde med små børn.
Med årene blev hun også underviser, og fra 2010 professor i sang på først Syddansk Musikkonservatorium og siden på hendes nuværende arbejdsplads. Gradvist fyldte rollen som underviser mere, mens hendes freelancetilværelse som sanger fyldte mindre.
Og med det nye job er hun nu trådt ned fra scenen og bruger00 procent af sit professionelle liv på arbejdet med at uddanne nye musikere og sangere og skabe de bedste rammer for musikuddannelsen.
Musik har du altid med dig
Hun understreger, hvor vigtigt det er, at vi i Danmark investerer i musikuddannelse – også på gymnasieniveau.
”Musik handler også om dannelse. En rygsæk fyldt med musik kan berige dig hele dit liv. Du tager måske dine børn med ud at lytte til musik, du spiller med dine venner eller synger i et kor, og du får mange oplevelser med musik,” siger hun.
En rygsæk fyldt med musik kan berige dig hele dit liv.
Hun vender tilbage til det universelle sprog, som musik er. Et globalt sprog, som taler til børn, unge og voksne fra alle kulturer. Og som også rækker tilbage til vores fortid og historie.
”Musikken kan give os en nærmest tredimensionel oplevelse og forståelse af historien. Vi kan tage et stykke musik skrevet for 400 år siden, og så kan vi kigge på noderne og spille musikken på vores måde. Ud af de noder kommer der et klangunivers, et følelsesunivers, en kommunikation, som taler til os. Og mens vi lytter til det, ved vi, at andre mennesker engang også lyttede til det, vi nu lytter til.”
Helene Gjerris holder en kort kunstpause:
”Det synes jeg simpelthen er fantastisk,” siger hun med tydelig betoning og understregning af ordet ‘fantastisk’.
”Det er blandt andet den forståelse af musikken, du kan få i gymnasiet,” siger hun.
Læs kapitel 4
Kommentar til artiklen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode