Elever strømmer til eux: Derfor hitter erhvervsuddannelser på gymnasieniveau
shutterstock_216584767

Elever strømmer til eux: Derfor hitter erhvervsuddannelser på gymnasieniveau

Flere eux-uddannelser springer ud efter sommerferien, og eleverne springer med. Eux udfylder den grøft, der er mellem erhvervsuddannelser og gymnasier, mener formanden for Danske Erhvervsskoler.

Mekanikere skal kunne mere end at reparere en motor, hvis de sætter kryds ved eux-uddannelsen. Og det er der mange, der gør. Flere ønsker at kombinere en erhvervsuddannelse med teori på gymnasieniveau.

En opgørelse over søgetallet til de erhvervsfaglige uddannelser viser, at antallet af ansøgere til en erhvervsuddannelse med eux er steget fra 10,5 procent i 2014 til 21,1 procent i 2015.

Udfylder et hul
Tilbuddet om eux startede i 2011 på de tekniske uddannelser. Sidste skoleår kunne elever vælge mellem 25 uddannelser med eux, og i skoleåret 2015 kan de vælge mellem 36.

Udbredelsen af eux har gjort, at uddannelsen for alvor har slået igennem, mener formand for Danske Erhvervsskoler Peter Amstrup.

”Eux har været udbudt i en meget lille udgave før. Det er interessant at konstatere, at behovet tilsyneladende har været så stort,” siger han.

Elevernes tilstrømning og muligheden for at tage flere erhvervsuddannelser med eux-bevis er et udtryk for, at det er et tilbud, der har manglet, mener Peter Amstrup.

“Eux udfylder et hul, der længe har været mellem erhvervsuddannelserne og de gymnasiale uddannelser. Vi har i mange år vidst, at en del elever, der har taget en studentereksamen, bagefter tager en erhvervsfaglig uddannelse,” siger han.

Vil ikke lukke døre
De merkantile uddannelser er et af de områder, der først udbyder eux fra skoleåret 2015.

EUX-Business på Niels Brock i København tager fire år og er sammensat af et grundforløb, et eux-år med fag på gymnasieniveau og to års praktik. På andet år skal eleverne vælge mellem kontor, detail eller international studieretning.

Erhvervsuddannelserne på Niels Brock har indtil videre modtaget 421 ansøgninger, hvoraf 181 har søgt EUX-Business. Det er et tegn på, at de unge ikke vil lukke nogle døre, mener Anne Vang, uddannelsesdirektør på Niels Brock Erhvervsuddannelser.

“Jeg oplever, at rigtig mange elever synes, det er attraktivt at få erhvervsrettet undervisning og samtidig have mulighed for at læse videre bagefter,” siger hun.

Ambitiøse elever
Ifølge Peter Amstrup er det nogle helt særlige elevtyper, eux-uddannelserne tiltrækker.

“Det er viljestærke, unge mennesker, der virkelig ved, hvad de vil i livet. Jeg er meget imponeret over dem. De elever, jeg har snakket med, ved alle, hvad de vil, når de er færdige med studiet. Det ser man ikke på samme måde hverken på gymnasiet eller på de almindelige erhvervsuddannelser,” siger han.

Anne Vang har været i kontakt med mange folkeskoleelever for at udbrede viden om erhvervsuddannelserne. Derigennem har hun et billede af, hvilke elever der er interesserede i eux-uddannelsen.

“Det er ambitiøse elever, der tænder på at se, hvad de kan bruge undervisningen til. De er ikke til fag som oldtidskundskab, men vil gerne se et output af det, de laver,” siger hun.

Brandgodt tilbud
I takt med at eleverne strømmer til eux-uddannelserne, oplever de traditionelle, erhvervsfaglige uddannelser et lille fald i antallet af ansøgere sammenlignet med sidste år.

Peter Amstrup spår, at interessen for eux-uddannelserne vil blive ved med at stige i fremtiden.

“Jeg tror bestemt, vi kommer til at se flere elever på eux-uddannelserne. Jeg vil ikke blive overrasket, hvis der kommer til at gå lige så mange elever på eux som eud. Det er simpelthen et brandgodt tilbud,” siger han.