GL: Usikkerhed om ny ungdomsuddannelse
bestyrelse_02

GL: Usikkerhed om ny ungdomsuddannelse

I et nyt høringssvar stiller Gymnasieskolernes Lærerforening spørgsmåltegn ved, hvor den nye merkantile eux passer ind i udbuddet af ungdomsuddannelser. Formanden frygter, at den kommer til at overlappe med den treårige hhx.

Tekst_ Morten Jest

Når landets nyudklækkede folkeskoleelever fremover vil have en ungdomsuddannelse, der giver adgang til de videregående uddannelser, så kan de spare et år ved at gå via en ny merkantil eux-uddannelse.
Og det er underligt, mener Gymnasieskolernes Lærerforening (GL).

"Udkastet præciserer ikke, hvordan en femte gymnasial uddannelse – eux merkantil med afstigning efter 2 år – i profil adskiller sig fra hhx," skriver GL i et længere høringssvar til Undervisningsministeriet.

Selvom den nye merkantile eux er tænkt som en fireårig uddannelse, der afsluttes med et svendebrev, så giver den nemlig mulighed for, at eleverne kan stoppe efter allerede to år, og forlade skolen med adgangsbevis til de videregående uddannelser.

Kan skabe uddannelsespolitisk overlap
Og det skaber forvirring, mener GL.
I høringssvaret skriver formand Annette Nordstrøm Hansen:

"Undervisningen på gymnasialt niveau afsluttes i et særskilt og afrundet forløb, der giver eleven et studiekompetencegivende eux-bevis. Beviset giver eleverne mulighed for at læse videre på samme vilkår som de fire eksisterende gymnasieuddannelser, herunder adgang til de gymnasiale suppleringskurser," og fortsætter:

"Det fremgår ikke af bekendtgørelsen, hvad der nærmere adskiller det toårige merkantile eux-udbud fra det treårige udbud af hhx. Profilerne ligner hinanden i de to uddannelser, men det faglige niveau er forskelligt. Utydeligheden inviterer til et unødigt uddannelsespolitisk overlap."

Direkte adgang efter 9. klasse
GL-formanden peger på, at når man på det almene gymnasie har en hf som et to-årigt alternativ til den traditionelle stx, så skyldes det blandt andet, at hf har et adgangskrav om færdiggjort 10. klasse.
På den nye merkantile eux kan eleverne optages direkte fra 9. klasse, hvis blot man har bestået dansk og matematik med et 2-tal i folkeskolen.

Det får Annette Nordstrøm Hansen til at sætte spørgsmålstegn ved, hvordan skolerne kommer til at håndtere den nye uddannelse:

"Konkret er det nærliggende spørgsmål, hvorfor man som ung efter 9. klasse skal vælge en treårig hhx, når man på to år kan tage en eux-merkantil, der giver samme muligheder for at læse videre? Og er det intentionen med eux merkantil, at handelsskolerne markedsfører mulighederne for det afrundede toårige gymnasiale eux-udbud offensivt over for kommende elever?", skriver hun i høringssvaret og opfordrer til, at den endelige bekendtgørelse "tydeligt præciserer forskellene mellem det toårige merkantile eux-udbud og det treårige hhx-udbud".

I næste papirudgave af Gymnasieskolen, der udkommer i december, kan du læse meget mere om de usikkerheder, der præger lanceringen af den merkantile eux.