Elever: Lærernes kamp er vores kamp
Demonstration slotspladsen

Elever: Lærernes kamp er vores kamp

Eleverne står skulder ved skulder med lærerne, hvis strejken bliver en realitet. Danske Gymnasieelevers Sammenslutning er meget bekymret for elevernes eksamener, men der er forståelse og sympati for lærernes kamp.

Begrebet eksamensangst bruges normalt ved elever, som med svedige håndflader og rystende hænder sætter sig ved det grønne bord og kun glæder sig til, at eksamen er overstået.

Men i en storkonflikt, hvor der er udsendt strejkevarsel for 19 gymnasier, har ‘eksamensangst’ fået en helt anden betydning.

De danske gymnasieelever er angste for ikke at kunne komme til eksamen. Hvis strejken bliver en realitet, kan den påvirke sommerens eksamener, og her vil det gå særlig hårdt ud over 3.g’erne, forudser Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS).

“Vi frygter for vores eksamen. Det er vores krav til staten, at der skal findes en løsning, så landets 3.g’ere også kan få lov til at få deres studenterhuer på i år. Som elever står vi i krydsilden,” siger Jens Phillip Yazdani, formand for DGS, og tilføjer:

“Vi har fuld forståelse for og sympati med lærernes mulige strejke, men samtidig får en strejke store konsekvenser for eleverne og vores eksamener.”

Klar til kamp
Konflikten er en såkaldt partiel konflikt – det vil sige, at gymnasielærere på et udsnit af skolerne strejker. Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) har valgt 19 skoler, der skal strejke.

Se listen her.

Strejken er sat til at træde i kraft den 4 april. Men inden da forhandler parterne i Forligsinstitutionen.

Forligsinstitutionen har beføjelser til at udsætte konflikten to gange 14 dage, så den først kan træde i kraft en måned senere i starten af maj. Hvis det er tilfældet, vil konflikten ramme direkte ind i forårets eksamensræs.

“I DGS er vi lige nu ved at tage kontakt til de ramte skolers elevråd for at informere om konflikten og konsekvenserne af en strejke. Derudover er vi også i gang med at planlægge forskellige sympati-aktioner, hvis strejken bliver en realitet. Vi er klar til at rykke ud ved de berørte gymnasier og tage del i kampen. Vi håber, at der kommer en aftale men det ser svært ud,” siger Jens Phillip Yazdani.

Handelsskoleelever efterlyser svar
En af de udvalgte skoler er handelsgymnasiet Niels Brock. I Landssammenslutningen af Handelsskoleelever bakker de også op om lærerne, men risikoen for strejke bekymrer dem meget.

“Lærerne har ret til nogle fair arbejdsvilkår, for deres arbejdsmiljø påvirker vores undervisningsmiljø direkte. Vi kan jo godt mærke, hvis vores lærere er stressede, har arbejdet 60 timer hele ugen eller ikke er forberedt,” siger Sara Siddique, formand for Landssammenslutningen af Handelsskoleelever (LH).

Sara Siddique pointerer også vigtigheden af den betalte frokostpause. For LH er det vigtigt, at eleverne bevarer muligheden for at kunne snakke med deres lærer i frokostpausen.

“Vi bakker op om lærerne, men vi vil gerne til eksamen til sommer. Ministeriet har ikke udtalt sig om, hvad der kommer til at ske med vores eksamener, hvis der kommer konflikt i eksamensperioden. De har overhovedet ikke fortalt os, hvad vi elever har af muligheder. En strejke kan få længerevarende konsekvenser for eleverne,” siger Sara Siddique, formand for Landssammenslutningen af Handelsskoleelever (LH).

Om elevorganisationerne

• Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) repræsenterer gymnasieelever fra stx, hf og IB-skoler.
  • Landssammenslutningen af Handelsskoleelever (LH) repræsenterer landets eud/eux-merkantil- og hhx-elever.