Lærere klar til strejke: Trist, men nødvendigt
Aureh+©j 04

Lærere klar til strejke: Trist, men nødvendigt

Der er ingen drama over lærerværelset på Aurehøj Gymnasium, hvor lærerne i dag har fået at vide, at de skal strejke efter påske. Lærerne bakker op, men bekymrer sig om eleverne og den aflyste undervisning.

“Fuck, lærerne skal strejke. Hvad sker der så med vores undervisning? Det kan jeg slet ikke overskue.”

Der går kun et splitsekund fra offentliggørelsen af, hvilke skoler der skal strejke, til at elever på Aurehøj Gymnasium registrerer, at deres skole skal i konflikt. De haster hurtigt videre stadig med næsen begravet i mobilen, samtidig med at de taler om, hvor hårdt konflikten kommer til at ramme dem.

På lærerværelset har tillidsrepræsentant Lasse Hartmann Svendsen hurtigt indkaldt lærerne til et møde i frokostpausen. For få timer siden fik lærerne en mail fra Gymnasieskolernes Lærerforening, der forklarede, at Aurehøj Gymnasium – sammen med 18 andre gymnasier – var udtaget til at strejke fra den 4. april i år.

Læs: Sådan rammer konflikten din skole

Nedbringe arbejdspukkel
Lærerværelset bliver hurtigt fyldt op, og til lyden af knitrende madpakker forklarer Lasse Hartmann Svendsen, hvad konflikten betyder for lærerne.

“Lige nu skal I fortsætte, som I plejer. I skal altså ikke til at afholde alle de moduler, som formentlig bliver aflyst, når konflikten går i gang,” siger Lasse Hartmann Svendsen.

“Hvad med alle de opgaver, som eleverne afleverer lige inden eller under konflikten. Må jeg ikke rette dem, så det ikke bliver endnu mere stressende at komme tilbage efter konflikten,” spørger en lærer i salen.

“Du må ikke arbejde, så du skal ikke rette dem. I princippet er du ikke ansat af skolen under konflikten, så du skal hverken rette opgaver eller vejlede elever, selvom det kan være svært, fordi vi tager ansvaret for eleverne på os,” siger Lasse Hartmann Svendsen.

Lærer Kristian Ullum markerer:

“Selvom det kan være fristende at bruge konflikten til at få nedbragt sin arbejdspukkel, så er vi simpelthen nødt til at sætte os på vores hænder og ikke arbejde. For ellers snyder vi os selv,” siger Kristian Ullum.

“Hørt,” råber en kollega, og flere nikker.

Konflikt og besparelser
Mange spørgsmål til mødet kredser om eleverne: manglende vejledning, retning af opgaver, karaktergivning, eksamen og moduler – hvordan kan man indhente det.
Lærerne bakker op om konflikten, men er bekymrede for eleverne.

“I princippet er arbejdet tabt, og så er det ledelsens – og i sidste ende –  ministeriets ansvar. Hvis I bliver sat til at indhente alt det arbejde fra konflikten, så skal I have betaling for merarbejde,” forklarer tillidsrepræsentanten.

Klokken nærmere sig hel, og lærerne begynder så småt at pakke sammen for at gå videre til undervisningen.

“Ellers så mødes vi igen til personalemødet på tirsdag. Der har vi dog en anden dagsorden nemlig besparelser,” slutter Lasse Hartmann Svendsen.

Der lyder et kæmpe suk fra forsamlingen.

“Det er heldigvis ikke om fyringer, men noget med timefordelingen,” siger tillidsrepræsentanten.

På kort tid er lærerværelset næsten helt tomt.

Håber på forlig
Tillidsrepræsentanten fortæller, at han var lettet over at få beskeden om konflikten – ikke fordi han ønsker konflikten, men fordi uvisheden har hersket et stykke tid.

“Det er godt, at vi ikke er alene, men at vi står sammen som sektor. For vi oplever, at vi som offentligt ansatte står i et krydspres mellem besparelserne fra Finansministeriet og indskrænkninger i vores overenskomst,” siger Lasse Hartmann Svendsen til gymnasieskolen.dk

Tillidsrepræsentanten håber stadig på et forlig.

“Jeg håber, at det vil lykkes at finde et forlig, så vi har indflydelse på aftalen. Hvis der kommer et lovindgreb som med folkeskolelærerne, bliver vi jo ikke hørt,,” siger Lasse Hartmann Svendsen og tilføjer:

“Men desværre ser det vist sort ud – det virker, som om at parterne står meget langt fra hinanden.”

Ingen anden udvej
Musik- og idrætslærer Kristian Ullum er enig.

“Det er trist, at det skulle komme så langt som til en strejke, men jeg er ikke overrasket,” siger han og tilføjer:

“Det er nødvendigt, fordi vi oplever en regering, som gang på gang udstiller den offentlige sektor som en udgift og ikke en investering i velfærd. Det virker, som om der er en stor plan om skære hårdt ned på alt offentligt – folkeskolelærerne stod først for skud, og nu går de videre efter os,” siger Kristian Ullum.

Både tillidsrepræsentanten og musiklæreren fremhæver, at det er synd for eleverne.

“Det er trist, at det rammer eleverne – specielt 3.g’ere, som snart skal til eksamen,” siger Kristian Ullum og tilføjer:

“Men der var vist ingen anden udvej.”

Ikke ansat af skolen

"I princippet er du ikke ansat af skolen under konflikten, så du skal hverken rette opgaver eller vejlede elever, selvom det kan være svært, fordi vi tager ansvaret for eleverne på os,” siger Lasse Hartmann Svendsen til en kollega, der vil vide, om man kan rette opgaver under konflikten.

Arbejdspukkel skal ikke nedbringes

“Selvom det kan være fristende at bruge konflikten til at få nedbragt sin arbejdspukkel, så er vi simpelthen nødt til at sætte os på vores hænder og ikke arbejde. For ellers snyder vi os selv,” siger lærer Kristian Ullum.

Gymnasier, der rammes af konflikt

Fyn

• HF & VUC Fyn, Odense