Efter et år som lærer: “Jeg skal blive bedre til at planlægge min tid”
Louise Balsløv

Efter et år som lærer: “Jeg skal blive bedre til at planlægge min tid”

Louise Balsløv elsker sit arbejde som gymnasielærer, men det er stadig svært at lægge arbejdet fra sig og holde fri. Efter sommerens eksamener har hun afsluttet sit første år som gymnasielærer.

“Jo mere tid jeg er på skolen, jo mere sikker bliver jeg på, at jeg er på rette hylde,” siger Louise Balsløv, som snart har afsluttet sit første år som gymnasielærer.
Hun underviser i spansk og religion på Albertslund Gymnasium.

Det har været et år, hvor tiden har været knap, intro-ugerne har været hårde, og karaktererne har presset på. Men hun ville ikke bytte sit job som gymnasielærer for noget andet.

“Mit arbejde er givende på så mange punkter. Her den anden dag kom en flok elever op til mig efter timen og sagde, at det virkede, som om at jeg havde undervist i mange år. Når eleverne anerkender ens undervisning på den måde og siger, at de er glade for mig, så er det bare for fedt at være lærer,” siger Louise Balsløv på 27 år.

Gymnasieskolen.dk har fulgt Louise Balsløv gennem sit første år som gymnasielærer.

Svært at lægge arbejdet fra sig
Sommerens eksamener er snart overstået, den festlige studentertid venter, og Louise Balsløv ser også frem til en rolig sommerferie. For det bliver også et problem, når hun næsten ikke kan få nok af sit arbejde. Balancegangen mellem arbejde og fritid har hun ikke helt fundet endnu.

“Jeg har svært ved at lægge arbejdet fra mig. I weekenden svarer jeg tit på mails og beskeder i Lectio, og jeg forbereder mig ofte om aftenen. Det kan være svært at huske at holde fri,” siger Louise Balsløv.

Hun kommer oprindeligt fra Horsens, og et par gange i løbet af året har hun været nødt til at trække stikket og tage toget over til sine forældre for at tilbringe en hel weekend uden Lectio, spanskafleveringer og mundtlige fremlæggelser i religion.

“Heldigvis har jeg nogle rigtig gode venner og ikke mindst mine kollegaer, som er gode til at sige til mig, at jeg skal slappe af, når jeg selv har svært ved at huske det,” siger Louise Balsløv.

Det var fedt at blive bekræftet i, at min egen forståelse af niveauet i spansk A også stemte overens med en erfaren lærers.

Louise Balsløv, gymnasielærer
Albertslund Gymnasium

Mere erfaring med karaktergivning og eksamen
En af udfordringerne for Louise Balsløv har været at give karakterer. Den første tid på skolen gik med at forberede undervisning og planlægge forløb. Derfor var der ikke det store overskud til at skrive noter om hver enkelt elevs udvikling, og det tog ekstra tid at give standpunktskarakterer første gang.

“Jeg er heldigvis blevet bedre til at give karakterer. Jeg har haft karaktersamtaler med eleverne forud for årskaraktererne, og det har givet mig en god fornemmelse for hver enkelt elevs faglige udvikling,” siger Louise Balsløv.

Nu er der også rig mulighed for at føje mere erfaring med 12-talsskalaen til CV’et, når hun skal have 20 elever op til den mundtlige eksamen i religion C, og så har hun netop været ude som censor ved en mundtlig eksamen i spansk A.

“Det var virkelig spændende at få lov til at være censor i spansk. Det var fedt at blive bekræftet i, at min egen forståelse af niveauet i spansk A også stemte overens med en erfaren lærers,” siger Louise Balsløv.

Når tiden bare går
Den største udfordring for Louise Balsløv er stadigvæk at planlægge sin tid. Hun forbereder næsten altid 1-2 øvelser for meget til undervisningen, end klassen rent faktisk kan nå. Her er den bedste erfaring, som Louise Balsløv har gjort sig, at vælge grundighed frem for hurtighed.

“Jeg er blevet bedre til at tilrettelægge undervisningen til hver enkelt klasse. Nogle klasser stryger bare gennem et forløb om senmoderne religioner, mens andre klasser lige skal have den en ekstra gang, og det skal jeg acceptere,” siger Louise Balsløv.

Til august skal hun starte i pædagogikum, hvor hun håber på at kunne få nogle flere didaktiske redskaber til sin undervisning, så hun kan blive bedre til at planlægge sin tid.

Louise Balsløv

• underviser i spansk og religion på Albertslund Gymnasium.
  • 27 år og bosat i København.
  • starter i pædagogikum til august.

Gymnasieskolen har fulgt Louise Balsløvs første år som nyuddannet lærer.

Louises råd til nye lærere

Spørg, spørg, spørg!

Du skal ikke være bange for at spørge dine kolleger om hjælp, for langt de fleste vil rigtig gerne hjælpe.
Husk at stole på din egen faglighed, men vær heller ikke bange for at indrømme, hvis du er i tvivl om et emne eller en karakter.
Det bedste, jeg har gjort, er at sparre med mine kolleger og spørge om hjælp, når jeg har haft brug for det.”

Louise Balsløv, lærer
Albertslund Gymnasium