DGS mister medlemmer
DGS

DGS mister medlemmer

Elevrådet på Mariagerfjord Gymnasium har netop meldt sig ud af Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS).

På Mariagerfjord Gymnasium har eleverne fået nok af Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS). I hvert fald har elevrådet besluttet sig for at melde sig ud af organisationen.

DGS går ind for en utopisk uddannelsespolitik, der ikke stemmer overens med virkeligheden, mener Filip Kaas, der er elevrådsformand på Mariagerfjord Gymnasium. I organisationens principprogram kræver man SU til 15-årige, ingen brugerbetaling på gymnasierne og gratis skolemad i alle landets kantiner.

”Fokus er placeret forkert i DGS’ holdninger. De holdninger viser en krævementalitet fra eleverne, og det kan vi ikke stå inde for. De holdninger, mener vi, er fuldstændig utopiske og også uansvarlige i en tid, hvor Danmark er i krise,” siger Filip Kaas.

Det er ærgerligt, at man beskæftiger sig med sådan nogle holdninger i stedet for at have et meget stærkere fokus på blandt andet mere faglighed, mener elevrådsformanden. Men det ville være for svært at påvirke organisationen, mener han.

”Vi har en anden dagsorden end DGS’, og derfor synes vi ikke, at vi bør være medlem. Vi mente, det ville være et tydeligere signal at smække med døren. På den måde kunne vi sende et tydeligt signal om, hvad vi står og ikke står for og få skabt noget debat den vej. Og det er lykkedes.”

I løbet af den seneste måned har ikke kun Mariagerfjord Gymnasiums elevråd meldt sig ud af DGS. Også elevrådet på Holstebro Gymnasium og HF har valgt, at DGS’ retning strider mod deres holdninger.

Bliv og kæmp
Formanden for DGS, Malene Nyborg Madsen, synes det er ærgerligt, at man melder sig ud i stedet for at være med til at præge DGS’ holdninger.

”Hvis man melder sig ud i stedet for at blive og kæmpe for det, man mener, er rigtigt, så sker der ikke noget. For så får man ingen indflydelse. De melder sig lidt ud af demokratiet, og det er rigtig ærgerligt. For kun ved at være aktiv, kan man ændre noget. Og det har de ikke været. Så er det svært at ændre de ting, de kritiserer."

Malene Nyborg Madsen understreger, at det ikke er en tendens, at elevråd melder sig ud af DGS. Tværtimod melder flere og flere sig ind. Men hun anerkender, at det har skabt debat, at elevrådene har meldt sig ud.

”Situationen vidner om, at de er engagerede. De har taget stilling og har skabt debat. Det er rigtig fint, at de har nogle holdninger til DGS om, hvordan man kan skabe forbedringer. Der er altid mulighed for at påvirke DGS og DGS’ politik. Derfor er det også ekstremt vigtigt, at man er aktivt medlem og gør, hvad man kan for at få sit elevråds og sin skoles holdninger med i DGS. Så fremover håber jeg, at de, der er uenige, vil være med til at ændre på tingene,” siger hun.