Afstemning: Mindre druk på studieture
shutterstock_114552046

Afstemning: Mindre druk på studieture

En afstemning på Gymnasieskolen.dk viser, at over halvdelen af vores læsere støtter alkoholforbud eller en stærk begrænsning af druk på studieture.

Kun meget få gymnasier har indført alkoholfrie studieture. Alligevel mener cirka en fjerdedel af Gymnasieskolen.dk’s læsere, at det er en god ide med tørlagte ture.

Det viser en læserafstemning, hvor 373 af vores læsere har været inde og stemme. Vi må understrege, at afstemningen er ganske uvidenskabelig, og vi kan heller ikke vide, om andre faggrupper end lærere har stemt.

Det ændrer dog ikke ved, at afstemningen viser, at over halvdelen af læserne ønsker en større begrænsning af indtagelsen af øl og drinks, når gymnasieeleverne blandt andet indtager Europas storbyer.

23 procent mener, det er en god idé at indføre et forbud mod alkohol på studieturene, mens 29 procent mener, at eleverne kun bør drikke et par genstande om aftenen. Derudover mener 17 procent, at det skal have konsekvenser, hvis eleverne bliver for berusede.

Forbud på Stenhus
Gymnasieskolen.dk skrev for nylig, at Stenhus Gymnasium & HF i Holbæk har indført alkoholfrie studieture.

Rektor Per Farbøl begrunder i artiklen forbuddet sådan her:

”Før var eleverne ofte meget trætte om dagen – også mere end hvad rimeligt er på en studietur. Om aftenen var der altid enkelte, som blev så berusede, at andre elever måtte tage sig af dem. Det er ikke i orden, når man er ude om natten i for eksempel en storby som Rom.”

Skal diskuteres
Annette Nordstrøm Hansen, næstformand i Gymnasieskolernes Lærerforening, mener, at der stadig bliver drukket for meget på studieturene, og hun opfordrer til en diskussion af alkohol på studieture.

”Jeg vil ikke blande mig i, om der skal være forbud mod alkohol på studieture, men jeg vil opfordre flere rektorer til at tage fat i problemstillingen og lave en god alkoholpolitik, som også gælder på studieture,” sagde hun til Gymnasieskolen.dk.

Afstemningen viser også, at vores læsere er delt i spørgsmålet om alkohol på studieture. Mange er imod et alkoholforbud. 26 procent mener, at eleverne selv må styre, hvad de drikker, så længe de er friske om morgenen. Og endelig siger fem procent af Gymnasieskolens læsere, at lærerne skal blande sig uden om.

Hvad mener du? Deltag i debatten og giv din kommentar i feltet herunder.