3 tunge grunde til, at lærere ikke indberetter merarbejde

I spørgeskemaundersøgelsen har lærerne haft mulighed for at begrunde deres besvarelser. Det har hundredvis af lærere gjort. Gymnasieskolen har læst alle kommentarerne igennem. Her er de tre hyppigste grunde til, at lærere med mer­­arbejde ikke indberetter det:

1. Dårlige erfaringer
”Jeg har tidligere søgt om merarbejde.
Processen var meget ubehagelig og påvirkede mig følelsesmæssigt i længere tid. Det ønsker jeg ikke at opleve igen.”

2. vil holde sig indenfor normen
”Allerede i mit første år på skolen gav min rektor klart udtryk for, at gode lærere sagtens kunne finde ud af at holde sig inden for normen. Jeg blev bange for, at han skulle synes, at jeg ikke var kompetent nok til at udføre mit arbejde, hvis jeg gik over tid. Jeg begyndte at undlade at registrere al min tid, selv om TR jævnligt opfordrede os til det.”

3. Frygt for at miste job
”Størstedelen af mine kolleger arbejder mertid. Jeg vil gerne have et arbejde til næste år, og da alle alligevel lader til at mene, at man som årsvikar ikke bør klage over 50+-timers arbejdsuger, så vælger jeg at gå under radaren.”

Tema om merarbejde