10 i dansk + dårlig matematikeksamen = farvel til gymnasiet
elever

10 i dansk + dårlig matematikeksamen = farvel til gymnasiet

En tredjedel af de elever, som vil blive udelukket fra gymnasiet med regeringens karakterkrav, har karakteren 7 eller derover i matematik eller dansk. Vi kan godt løfte eleverne, mener skolerne.

Går klappen ned til folkeskolens afgangseksamen i matematik, kan det betyde farvel til gymnasiet efter sommerferien.

Nye beregninger fra Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) baseret på tal fra Danmarks Statistik viser, at mange elever, som får under fire i enten dansk eller matematik, klarer sig godt i det andet fag.

Med regeringens forslag om at skulle have mindst 4 i både dansk og matematik betyder det, at disse elever udelukkes fra gymnasiet eller hf.

”Vi ser eksempler på unge, som havde en dårlig matematiklærer i folkeskolen og får en dårlig karakter i faget, men godt kan klare sig hos os,” siger formand for Lederforeningen for VUC, Verner Rylander-Hansen, som til daglig er forstander for Kolding HF & VUC.

Over 5.000 udelukkes
Tallene viser, at 5.660 af de unge, som blev optaget på de gymnasiale uddannelser i 2014, ville være blevet udeladt fra en gymnasial uddannelse, hvis regeringens krav om et 4-tal ved afgangsprøver i både dansk og matematik bliver vedtaget.
1.830 af dem fik mindst karakteren 7 i dansk eller matematik – de fleste af dem klarede sig bedst i dansk.

”Hvis matematik er den store synder, så gælder det om, at vi tilbyder de unge ekstra matematik på grundforløbet, så de hurtigt kommer på niveau. Vi skal ikke bare udelukke unge, fordi de har fået en dårlig karakter i folkeskolen,” siger Verner Rylander-Hansen.

Eleverne skal vejledes
Formand for Ungdomsuddannelsernes Vejlederforening Lotte Klein møder flere af de elever, som er udfordret fagligt eller socialt. Hun mener, det er en rigtig dårlig idé at lave et system, hvor elever ved 9. klasses afgangseksamen får én dårlig karakter og dermed bliver udelukket fra gymnasiet.

”Det betyder, at eleverne kan vurderes uddannelsesparate til gymnasiet i 8. klasse, hvorefter ingen udfordrer dem i deres uddannelsesvalg, indtil de får en dårlig karakter til eksamen i 9. klasse,” siger Lotte Klein.

Hun siger, at nogle elever godt kan klare sig på en gymnasial uddannelse, selv om de ikke har fået 4 i dansk eller matematik. Men hun mener, at karakterer under alle omstændigheder er en meget dårlig metode til at vurdere de unges evner på.

”Vejledningen i grundskolen er det vigtigste. De unge skal vide, hvad gymnasiet indebærer og kræver, og de skal vurdere, om det er realistisk at gennemføre gymnasiet, og hvilke andre muligheder de har for at tage en ungdomsuddannelse. Den udfordring skal ske, inden de står med et 2-tal i 9. klasse,” siger Lotte Klein.

Hjælper unge videre
De nye beregninger fra GL viser, at særligt hf vil blive hårdt ramt af et karakterkrav på fire i både dansk og matematik. 29 procent af hf-kursisterne lever ikke op til de krav. Flere af dem hører til de unge, som er gode til dansk, men har lidt sværere ved tal – eller omvendt.

Lars Krogh, som er formand for GL’s stående udvalg for VUC og underviser på Thy-Mors HF & VUC mener, at netop disse unge ofte klarer sig godt på hf.

”Vi ser mange gange, at de unge udvikler sig meget i det fag, som de er mindre gode til. På hf er vi gode til at give eksempelvis læsevejledning og lave hands on-matematik, som hjælper unge med et fagligt efterslæb,” siger han.

Så mange elever vil blive udelukket

Ved karakterkrav på 4 i både dansk og matematik ved afgangsprøverne i 9. eller 10. klasse

Hf: 2.410

Hhx: 830

Htx: 380

Stx m.fl. 2040

I alt 5.660 eller 10 procent af eleverne.

1.880 elever vil blive udelukket på trods af, at de har 7 eller derover i enten dansk eller matematik.

Kilde: GL. Tallene er fra Danmarks Statistik og viser de elever, som blev optaget på gymnasiale uddannelser i 2014.

Læs undersøgelsen her