Skarp kritik: Elever ikke klar til eksamen kort inde i 1.g
elever til prøve

Skarp kritik: Elever ikke klar til eksamen kort inde i 1.g

NV og AP afsluttes med medtællende karakterer efter et grundforløb på blot tre måneder. Lærere og elever mener, det er en skidt idé.

Eleverne får et ordentligt los bag i, når de begynder i gymnasiet. Allerede efter tre måneder skal de til prøve i naturvidenskabeligt grundforløb (NV) og almen sprogforståelse (AP), og karakteren tæller med på eksamensbeviset.

Som det fremgår af regeringens udspil til en gymnasiereform, lægger regeringen op til, at grundforløbet reduceres til cirka tre måneder.

Læs: Regeringen ud med AT – ind med nyt fag

Karakteren for NV og AP afsluttes med interne prøver, der tilsammen tæller som et fag på C-niveau på eksamensbeviset.

Flere faglige foreninger og eleverne mener, det er virkelig dårlig idé, at eleverne så hurtigt får karakterer, som har indflydelse på gennemsnittet for studentereksamen.

”Vi ønsker, at de kommer godt i gang med gymnasiet, og så skal de have en karakter allerede efter otte-ni ugers undervisning. NV skal være en appetitvækker til naturvidenskaben, og derfor skal faget ikke på eksamensbeviset,” siger formand for Fysiklærerforeningen Frank Lisberg Borum.

Han mener, det er vanskeligt at bedømme eleverne så kort tid inde i 1.g.

”Jeg tror snarere, vi bedømmer, hvad de kommer med fra folkeskolen. De gymnasiefremmede får her mulighed for at indkassere det første nederlag,” siger Frank Lisberg Borum.

Retssikkerheden er truet
Formand for Kemilærerforeningen Johanne Jensen peger også på, at det er problematisk, at regeringen foreslår, at karakteren skal gives efter en intern prøve.

”Elevernes retssikkerhed kan være truet med en intern prøve. Ved alle andre eksamener er der ekstern censur,” siger Johanne Jensen, som i det hele taget mener, det er for hurtigt for eleverne at skulle have en medtællende karakter omkring efterårsferien i 1. g.

Karakterpres øges
Eleverne har et stort ønske om, at karakterer får mindre indflydelse på hverdagen i gymnasiet. Derfor spærrede forkvinde for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning Veronika Ahrensbøll Schultz øjnene op, da hun så regeringens reformudspil.

”Det er ærgerligt, at ministeren nu er med til at øge karakterpresset på eleverne,” siger hun.

Forkvinden mener, det er et problem, at den første karakter bliver uddelt efter et forkortet grundforløb.

”I stedet for at lade eleverne lære at lære og falde til socialt, bliver de med det samme testet. Jeg er bange for, det betyder, at nogle elever vil være nervøse for at sige noget i timerne i begyndelsen,” siger Veronika Ahrensbøll Schultz.

Hun stiller også spørgsmål ved, om det kan lade sig gøre at nå at løfte eleverne på så kort tid, at det er muligt at måle i et fag som AP.