Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi
  • GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs
  • Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B
  • Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant
  • Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
ArbejdsmiljøOverenskomst
blogger Anne_Boie J Ny - Glimt fra Gymnasie

Arbejdsglæde

12. april 2018
Skrevet af_
Anne Boie Johannesson

Arbejdsglæde handler for mig som gymnasielærer om de nære ting som selve undervisningen samt relationerne til kolleger og elever. Men overenskomstaftale, frokostpause, lokalløn osv. er en vigtig del af den ramme, der er sat omkring mit arbejde. Rammen betyder meget, for hvis man hele tiden skal løbe hurtigere, når man på et tidspunkt grænsen for ens formåen. Og der er ingen tvivl om, at grænsen er meget tæt på, og for mange allerede overskredet.

Der er arbejdsglæde i at møde kollegerne over en kop kaffe/te om morgenen, snakke over frokosten, undervise og være sammen med eleverne, og føle, at man kan gøre en forskel i deres liv og deres verdenssyn. Det skal der være tid og energi til. Arbejdsglæde smitter og giver glade lærere og elever. Men mangel på arbejdsglæde smitter også.

Hvis arbejdet som gymnasielærer bliver for presset, bliver der ikke tid og overskud til at have de relationer til eleverne, som forskerne er enige om er så vigtige for elevernes læring. Der bliver ikke tid til at løfte de fagligt svage elever, der har brug for ekstra opmærksomhed. Der bliver ikke tid til at give hver enkelt elev den feedback, de fortjener, og der bliver ikke tid til at hjælpe kolleger eller at samarbejde om nye tiltag.

Vores arbejde som gymnasielærere er dybt meningsfuldt, fordi vi er med til at forme vores elevers faglige viden, deres ønsker for fremtiden og deres syn på verden og deres medmennesker. Der sker rigtig meget i elevernes udvikling de år, de går i gymnasiet, og vi har stor betydning for deres udvikling, uanset hvilke fag vi underviser i.

Vi er et meget samvittighedsfuldt folkefærd, der altid vil vores elevers bedste. Det kan give problemer, når rammerne ikke er til det. Hvad skal vi gøre, hvis vi mangler tid? Lade være med at forberede os? Lade være med at engagere os i elever med særlige behov? Lade være med at rette opgaver? Vi har meget svært ved at levere en dårligere kerneydelse, end vi synes, at vi kan være bekendt. Men når tidspres og begrænsede resurser støder sammen med det at levere god og engageret undervisning, får vi det dårligt – i værste tilfælde får vi stress. Og der er alt for mange stressramte lærere.

Når medier, politikere og diverse organisationer ind imellem fremstiller os i et ufordelagtigt lys, må vi stå sammen, bakke op om demonstrationer og andre aktioner, og gøre vores bedste for at medvirke til et mere positivt billede af os udadtil. Og midt i det hele må vi prøve at holde fast i, hvad vi har, herunder et meningsfyldt arbejde, dejlige kolleger og elever, der gør vores job al besværet værd.

Link er kopieret
Kommentar til indlægget

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
Relaterede artikler
  • Kåre Blinkenberg sorthvid
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Arbejdsmiljø: Gå fra mål til handling i næste skoleår

  • Peter Hottenroth
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Hvorfor skal vi være begejstrede for GL?

  • Jesper Simony Breining
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    Hvad er planen for erhvervsgymnasierne?

  • Morten Henriksen
    Arbejdsmiljø Overenskomst

    GL har fokuseret for meget på lønudviklingen siden OK13. Det er på tide at prioritere arbejdsvilkårene

  • Dan Enevold Sundbæk Uhrenfeldt
    Arbejdsmiljø Overenskomst Uddannelsespolitik Undervisning

    Gymnasielærere har ikke ens vilkår

  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater