Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • OK 21
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Eux Faglighed Feedback Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav
  • Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Lectio Ledelse Lektier Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik
  • Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering
  • Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Digitalisering Nedskæringer Eksamen Besparelse Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Velfærdsstat og befolkning i Skandinavien

Anmeldelse

Velfærdsstat og befolkning i Skandinavien

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Samfundsfag

Bogens forfatter(e)

Grete Brochmann, Bent Jensen, Bodil Wullum Nielsen, Jan Rose Skaksen

Antal sider

296

Pris

249,95 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Sammenligning af de skandinaviske velfærdsstater

Den danske velfærdsstat har det jo med at blive rost, når vi laver den sædvanlige rubricering i selektiv, residual og universel velfærdsstatsmodel. Derfor er det fint med Rockwoolfondens sammenligning af de tre skandinaviske velfærdsstater siden 1960. En bog i stort format med mange (lidt ligegyldige) fotos og især figurer, der layoutmæssigt fremstår letlæselige.

Der er naturligvis mange ligheder, når vi ser på de tre landes velfærdspolitik over årene. Alle har responderet på udefrakommende udfordringer, således at grundideologien har kunnet bevares. For eksempel førte den økonomiske udfordring i begyndelsen af 1990’erne til justeringer af velfærdsordningerne med en stærkere satsning på aktiveringspolitik i alle tre lande.

Men der er selvfølgelig også nogle markante forskelle: Norge har et økonomisk forspring på grund af oliemilliarderne, hvilket har medført en mere generøs brug af offentlige midler i forhold til de to andre. Sverige har taget imod langt flere indvandrere med større udgifter til følge.

Bogen er inddelt i fire hoveddele: Befolkningen, Velfærdsstaten, Arbejdsmarkedet og Perspektivering, og en gennembladring viser interessante forskelle. For eksempel: Antal boliger over 200 m²: Danmark 11 %, Norge 15 %, Sverige 1,7 %. Asylansøgere 2015: Sverige godt 160.000, Danmark 20.000, Norge 30.000. Skattetryk 2017: Danmark og Sverige cirka 45 %, Norge cirka 38 %. Andel af skoleelever i privatskole 2018: Danmark cirka 16 %, Sverige cirka 13 %, Norge cirka 3 %.

Velfærdsstat og befolkning i Skandinavien kunne for eksempel bruges i undervisningen således: Elevgrupper skal hver finde fire figurer i bogen, som de finder interessante, og som viser markante forskelle mellem de tre lande – og give et bud på en forklaring på forskellene.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater