Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Tv-serier

Anmeldelse

Tv-serier

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Frydenlund

Fag

Mediefag

Bogens forfatter(e)

Per Helmer Hansen

Antal sider

180
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Tv-seriernes dramaturgi 
Forbrydelsen trækker 1, 7 millioner seere på en almindelig søndag, gymnasieeleverne holder Mad Men-temafester, ja og denne oktober måned kommer HBO til Danmark, så de seriehungrende danskere kan få Game of Thrones og True Blood som sondemad. Udviklingen repræsenterer en kærkommen udfordring for mediefaget, som Per Helmer Hansen med sin bog Tv-serier er med til at imødekomme. 
Det er en stor styrke for Per Helmer Hansens bog, at den hovedsageligt sætter fokus på tv-seriens dramaturgiske forhold. Han opstiller og redegør for en række relevante dramaturgiske modeller og fortælletekniske forhold, der kan gøre eleverne i stand til at begrebsliggøre og skelne meningsfuldt mellem de forskellige serieformater. Bogen giver os mulighed for at udfordre elevernes forståelse for, hvordan deres yndlingsserie er bygget op fra den enkelte scene, over flere afsnit (deldramaturgi) til hele sæsonen (totaldramaturgi). I bogen finder man også en række udmærkede øvelser, som man kan overføre til de konkrete serier, som man arbejder med på klassen. 
De afsnit, hvor bogen forlader dramaturgien som hovedfokus, kunne med fordel have været udeladt. Det irriterer denne anmelder, at bogen indskyder et komprimeret afsnit om tv-seriens historie, der ikke på noget tidspunkt nævner, hvad der kvalificerer de titler på tv-serier, som forfatteren opremser i en lang smøre. Det pædagogiske potentiale i bogens sidste del om tv-seriens forskellige genrer er også til at overse.  Disse afsnit deducerer og reducerer til det kvælende i et sprog, der stilmæssigt tenderer det encyklopædiske. 
Men et begrænset antal brændenælder i en anbefalelsesværdig bog til de mediefagslærere, der vil kvalificere undervisningen i tv-seriernes dramaturgi.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater