Tv-seriernes dramaturgi
Forbrydelsen trækker 1, 7 millioner seere på en almindelig søndag, gymnasieeleverne holder Mad Men-temafester, ja og denne oktober måned kommer HBO til Danmark, så de seriehungrende danskere kan få Game of Thrones og True Blood som sondemad. Udviklingen repræsenterer en kærkommen udfordring for mediefaget, som Per Helmer Hansen med sin bog Tv-serier er med til at imødekomme.
Det er en stor styrke for Per Helmer Hansens bog, at den hovedsageligt sætter fokus på tv-seriens dramaturgiske forhold. Han opstiller og redegør for en række relevante dramaturgiske modeller og fortælletekniske forhold, der kan gøre eleverne i stand til at begrebsliggøre og skelne meningsfuldt mellem de forskellige serieformater. Bogen giver os mulighed for at udfordre elevernes forståelse for, hvordan deres yndlingsserie er bygget op fra den enkelte scene, over flere afsnit (deldramaturgi) til hele sæsonen (totaldramaturgi). I bogen finder man også en række udmærkede øvelser, som man kan overføre til de konkrete serier, som man arbejder med på klassen.
De afsnit, hvor bogen forlader dramaturgien som hovedfokus, kunne med fordel have været udeladt. Det irriterer denne anmelder, at bogen indskyder et komprimeret afsnit om tv-seriens historie, der ikke på noget tidspunkt nævner, hvad der kvalificerer de titler på tv-serier, som forfatteren opremser i en lang smøre. Det pædagogiske potentiale i bogens sidste del om tv-seriens forskellige genrer er også til at overse. Disse afsnit deducerer og reducerer til det kvælende i et sprog, der stilmæssigt tenderer det encyklopædiske.
Men et begrænset antal brændenælder i en anbefalelsesværdig bog til de mediefagslærere, der vil kvalificere undervisningen i tv-seriernes dramaturgi.
Kommentar til anmeldelsen
Eller opret med din email
Klik her, hvis du har glemt din adgangskode