Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

At søge efter viden og finde den

Anmeldelse

At søge efter viden og finde den

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Rosinante

Fag

Engelsk, Psykologi, AT, Alle fag

Bogens forfatter(e)

Torsten Thurén

Antal sider

208

Pris

199,95,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Hvad ved vi? Hvornår kan vi sige, at noget er ”sandt”? Hvordan arbejder videnskaben?

Videnskaben søger sandheden og bevæger sig fremad mod nye landvindinger. Således er vores syn på menneskets plads i naturen et helt andet nu end før Darwin.

For få år siden udkom Torsten Thuréns glimrende bog om videnskabs­teori oversat fra svensk af Knud Michelsen. Bogen, som er den 2. reviderede udgave med flere nye kapitler, fortjener fornyet omtale. Den er nyttig, når man skal undervise i teoretiske sammenhænge og forstå metoder og teorier.

Der er fokus på, hvordan man arbejder videnskabeligt bredt set. Derfor kan bogen anvendes i alle fag. Den kan også anvendes i AT, hvor eleven gives en mere sammenhængende baggrundsviden.

Læseren bibringes en forståelse af, hvorledes man undersøger ting videnskabeligt – altså forskningens byggesten.

Bogen giver gode forudsætninger for at forholde sig kritisk til både videnskabelige og mere hverdagsrelaterede tekster.

Der er et fint kapitel om Milgrams socialpsykologiske forsøg: Vil man give en person elektrisk stød? Ligeledes et spændende kapitel om rationalitet, ét om humanistiske forskningsmetoder samt ét om ”ondskabens banalitet”, jævnfør Hannah Arendt og Eichmann-retssagen.

Bogen har en kort og lettilgængelig form og et passende niveau. Den er god til at forklare begreber på en letforståelig måde, eksempelvis positivisme, hermeneutik, empiri, kildekritik, verifikation og falsifikation, induktion og deduktion, reliabilitet og validitet. Og den har et nyttigt stikordsregister.

Alt i alt anskueliggør Torsten Thurén videnskabsteori og videnskabshistorie på en ikke-tør, vedkommende og lærerig facon og er fuld af gode eksempler og konkrete dilemmaer. Derfor skal bogen have topkarakter: seks stjerner ud af seks.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater