Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Ordbrok over den danske zpuk

Anmeldelse

Ordbrok over den danske zpuk

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Dansk

Titel: Ordbrok over den danske zpuk?

Forfatter: Peter Thielst

****

Forlag: Det lille forlag (sælges kun fra forlaget)?Pris: 125 kroner (inklusive moms), 80 sider?

Vurdering og anmeldelse: Niels Martinov??

Konstruktivt brok?

Ikke så få iagttagere af det danske sprogs tilstand her og nu med dets nedskridning i snart den ene og snart den anden grøft af forsimplinger og sære dekonstruktioner gribes af en lammende tristhed.??Og så er der de iagttagere, der sprænger bitterhedens puppe og med humoristisk fægtekunst og sproglig elegance udleverer de sproglige klicheers armod til almindelig latter. Det gælder for eksempel Peter Thielst, kendt for udgivelser om filosofi og psykoanalyse, der med finurligheden som våben er gået til resolut modangreb. I en af fysisk størrelse ganske lille ordbog og medfølgende leksikon har han givet sin egen definition af en lang række af de sproglige vendinger, der på besynderlig vis surfer rundt som svulmende banaliteter i medierne. Og det er faktisk ganske fornøjeligt, må jeg konstatere, at se formuleringer som for eksempel “komme på banen”, “hvordan har du det med det?” og “rigtig-rigtig” udstillet til det, han selv kalder “hån, spot og latterliggørelse”. Bemærk titlen: “bog” er blevet til “brok”, “sprog” til “zpuk” – dels fordi tidens jargon er blevet ikke så lidt “spooky”, dels fordi mange s’er i udtale nu fremstår som z’er, og sådan leges der til stadighed med ord og vendinger i bogen. ??Udgivelsen er tilegnet årets studenter, hf’ere, 9.-klasser og indvandrere til danskprøve, så de kan lære at skelne “mellem mundgodt og mundlort” … for nu at vælge Thielsts egen formulering. Men dansklærere har så sandelig også lov at læse med. De vil nyde udgivelsen!

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater