Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst
  • Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress
  • Studieretning Studietur Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Eksamen Fremmedsprog Nedskæringer Kunstig intelligens Digitalisering Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Østeuropas historie efter 1918

Anmeldelse

Østeuropas historie efter 1918

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Lindhardt og Ringhof

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Mathias Perriton Strand

Antal sider

132

Pris

168,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

I bogen What’s So Eastern About Eastern Europe? (af Leon Marc) problematiseres Vestens italesættelse af den gamle østblok som en entitet, som når vi fx konstant generaliserer: ”Østeuropæerne er sådan og sådan” – for giver det virkelig mening at behandle Albanien og Estland som sammenlignelige størrelser? Religion, kultur, økonomi, alt er som nat og dag. Bortset fra at de begge – i større eller mindre grad – har været en del af samme politiske system. Forskellene synes dog større end lighederne. I nærværende udgivelse fastholdes imidlertid fællesnævneren Østeuropa, men sigtet er samtidig at gøre op med ”Vestens stereotyper og fordomme” samt ”nuancere” billedet af den anden halvdel af kontinentet. Med kommunismen og Den Kolde Krig bevægede denne del af Europa sig ad en anden vej end Vesteuropa, skriver forfatteren i indledningen. Argumentet for at lade Østeuropas historie begynde med 1918 er lidt uklart, når nu der er en vis konsensus om, at Den Kolde Krig udspringer af Anden Verdenskrig. Men okay, kortene blandes på ny i kølvandet på Første Verdenskrig, og for eksempel Jugoslavien, Tjekkoslovakiet, Polen og de baltiske lande bliver selvstændige nationer. Forklaringen på, hvorfor næsten hele Østeuropa i mellemkrigstiden udskifter demokratiet med autoritære styreformer, henter forfatteren naturligvis i tiden inden 1918, og selv om det var blevet en helt anden bog, så kunne man godt have ønsket sig en grundigere behandling af tiden inden 1918, for rent faktisk adskilte Østeuropa sig jo længe inden 1918 fra resten af Europa.

Om man efter endt læsning fortsat opfatter Østeuropa som ”vores baghave” og dermed som noget ”andet”, står åbent, men nu har man i hvert fald det fornødne materiale til at tage diskussionen. På plussiden er desuden en lang række velvalgte kilder (herunder kort og tabeller) og arbejdsopgaver, som viser, at forfatteren både har fagligt overblik og overskud. På minussiden er manglende litteraturliste, noter og indeks, som viser, at forlaget Lindhardt og Ringhof endnu en gang tager alt for let på redigeringen.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater