Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15
  • OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024
  • Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige
  • Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp
  • Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Østeuropas historie efter 1918

Anmeldelse

Østeuropas historie efter 1918

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Lindhardt og Ringhof

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Mathias Perriton Strand

Antal sider

132

Pris

168,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

I bogen What’s So Eastern About Eastern Europe? (af Leon Marc) problematiseres Vestens italesættelse af den gamle østblok som en entitet, som når vi fx konstant generaliserer: ”Østeuropæerne er sådan og sådan” – for giver det virkelig mening at behandle Albanien og Estland som sammenlignelige størrelser? Religion, kultur, økonomi, alt er som nat og dag. Bortset fra at de begge – i større eller mindre grad – har været en del af samme politiske system. Forskellene synes dog større end lighederne. I nærværende udgivelse fastholdes imidlertid fællesnævneren Østeuropa, men sigtet er samtidig at gøre op med ”Vestens stereotyper og fordomme” samt ”nuancere” billedet af den anden halvdel af kontinentet. Med kommunismen og Den Kolde Krig bevægede denne del af Europa sig ad en anden vej end Vesteuropa, skriver forfatteren i indledningen. Argumentet for at lade Østeuropas historie begynde med 1918 er lidt uklart, når nu der er en vis konsensus om, at Den Kolde Krig udspringer af Anden Verdenskrig. Men okay, kortene blandes på ny i kølvandet på Første Verdenskrig, og for eksempel Jugoslavien, Tjekkoslovakiet, Polen og de baltiske lande bliver selvstændige nationer. Forklaringen på, hvorfor næsten hele Østeuropa i mellemkrigstiden udskifter demokratiet med autoritære styreformer, henter forfatteren naturligvis i tiden inden 1918, og selv om det var blevet en helt anden bog, så kunne man godt have ønsket sig en grundigere behandling af tiden inden 1918, for rent faktisk adskilte Østeuropa sig jo længe inden 1918 fra resten af Europa.

Om man efter endt læsning fortsat opfatter Østeuropa som ”vores baghave” og dermed som noget ”andet”, står åbent, men nu har man i hvert fald det fornødne materiale til at tage diskussionen. På plussiden er desuden en lang række velvalgte kilder (herunder kort og tabeller) og arbejdsopgaver, som viser, at forfatteren både har fagligt overblik og overskud. På minussiden er manglende litteraturliste, noter og indeks, som viser, at forlaget Lindhardt og Ringhof endnu en gang tager alt for let på redigeringen.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater