Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Bæredygtighed Besparelse BNP Brobygning campus
  • Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk
  • EOP Epx EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog
  • Fremmedsprogsstrategi fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt
  • Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima
  • Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn
  • Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind
  • Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv
  • serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst
  • Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC
  • Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Narrating truth

Anmeldelse

Narrating truth

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Alt i ord

Fag

Engelsk

Bogens forfatter(e)

Katrine Brøndsted og Mathias Larsen

Antal sider

292

Pris

354,95 kr. ,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Gevinst for engelskundervisningen

Denne bog tager pulsen på ‘sandhed’ som tekstanalytisk begreb ud fra forskellige vinkler, som blandt andet inkluderer narrative non-fiction, kriminalitet og memoirer. Man ser, at der er tale om meget diverse genrer, og dermed favner bogen (292 sider) bredt og kan være nyttig i flere sammenhænge, medmindre man vælger at køre Truth som ét emne og bruger hele bogen.

Bogen indeholder teoretiske afsnit om forskellige non fiction-undergenrer. Jeg kan godt lide, at bogen arbejder med journalistik, for det er jo en vigtig del af non fiction. Det er godt for eleverne at få teoretisk viden og nyt materiale at arbejde med desangående (ud over det, vi har i forvejen).

Antologien indeholder en række tekster, hvortil der er knyttet arbejdsspørgsmål, herunder også idé­rige creative excercises. Tekstudvalget er spændende. Jeg kan blandt andet godt lide Airports and Audi­tions af Riz Ahmed.

Undertiden finder jeg fonten lige rigelig lille (for eksempel p. 51 samt gloselister). Ellers er layoutet godt og overskueligt med gode illustrationer indimellem og variation på siderne. Jeg tænker også her på målgruppen, hvoraf en stor del (ud over lektorerne eller adjunkterne) jo er mellem 15 og 22.

Kapitel 2 om konspirationsteorier interesserer ikke mig personligt, men vil måske kunne interessere nogle af vores elever eller kursister. Kapitel 3 handler om Apologies, og kapitel 4 om True Crime – On Real-Life Atrocities. Dér opgøres forskellene mellem genrerne crime fiction og true crime, hvor sidstnævnte er et medie­fænomen, mens førstnævnte er et litterært ditto.

Sproget i bogen er et velformuleret idiomatisk engelsk – lækkert for alle sprogelskere. Bogen har amerikansk ortografi (for eksempel behavior) og er rig på fagtermer, for eksempel longform article, podcast, biography og plot device.

Et frisk pust er også den amerikanske cartoonist Alison Bechdels grafiske tekst Fun Home: A Family Tragicomic (pp. 166-187) – dén vil vores elever givetvis synes om. Dertil kommer kapitler om memoirer og populærvidenskab – begge med fokus på ‘sandhed’. Tools for analysis afrunder bogen – et uhyre nyttigt kapitel med en række nye vinkler og perspektiver.

Denne bog gives seks stjerner ud af seks for et fremragende materiale med et super tema og ordforråd samt glimrende faglige redskaber, opdateret til vores it-tid – alt i alt en gevinst for undervisningen i engelsk.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater