Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Karakterskala

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning AP APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Autoriteter Bæredygtighed Besparelse BNP
  • Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling
  • Elevtrivsel Engelsk EOP Epx EU Eux Fængsler Fagkonsulent Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019
  • Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi Fusion gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie
  • Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse Innovation Integration Internationalt It It i undervisning It-forbud Japan Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk
  • Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens l Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur
  • Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Magt Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13
  • OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur Praksisfaglighed Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023
  • Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd social arv Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning
  • Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Teoretisk pædagogikum Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Udveksling Undervisning Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur ungdomsuddannelse
  • valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Kunstig intelligens Eksamen Tidsregistrering Gymnasiereform 2030 Corona Fremmedsprog Elevfordeling OK 13 Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

Island-, nordisk religion, historie og samfund

Anmeldelse

Island-, nordisk religion, historie og samfund

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Frydenlund

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Leif Nordberg

Antal sider

215
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Hvem vidste, at det under reformationen i 1500-tallet kom til en regulær religionskrig på Island? Den stod mellem den katolske biskop og den protestantiske kongeligt indsatte biskop og deres tilhængere. Men det siger måske noget karakteristisk om islændingene, der ikke giver efter over for udefrakommende indgreb uden sværdslag. Og denne selvstændighedstrang får vi en række historiske eksempler på i denne bog til KS og AT. 
Det er en meget velskrevet, omhyggeligt tilrettelagt, fint præsenteret og smukt illustreret bog med henvisninger til 27 kilder på www.frydenlund.dk/island-tekster. Så køb den! 
Bogen lægger op til et tværligt samarbejde mellem samfundsfag, historie og religion. Der redegøres med fyldige kildeuddrag for vikingernes religion og samfund. Dernæst følger en udmærket fremstilling af Islands historie fra 9 årh. til finanskrisen i 2008. Øen i Nordatlanten har altid været et tillokkende mål for andre stater både  handelsmæssigt og politisk, og det har præget landets historie og indbyggere. Bogen afsluttes med en indgående politisk og økonomisk redegørelse for det islandske velfærdssamfund i dag. 
Fagene supplerer hinanden på en fortrinlig måde i bogen. Forfatteren ved, hvad det drejer sig om, både fagligt og pædagogisk. I religion får man, hvad der er lovet – nordisk religion, men et kort afsnit perspektiverer også til de religiøse forhold i nutidens Island. Her må læreren selv lægge til, og det ville naturligvis være meget relevant at beskæftige sig med den senmoderne asatro på Island. Det kunne også være spændende at fokusere på landets civilreligion ud fra den stærke islandske identitetsfølelse og nationale mytologi med rødder tilbage til sagatiden.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater