Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Iran i dag!

Anmeldelse

Iran i dag!

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Systime

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Kaj Pinholt Jespersen

Antal sider

190

Pris

168,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Hvordan har Khomeinis religiøse revolution i 1979 præget Irans politik og samfund i dag samt forhold til udlandet? Hvad er det teologiske indhold i den nuværende oppositions- og reformbevægelses krav om religiøst demokrati?  Bogen viser spændvidden inden for shia-islams teologi med en række aktuelle kilder. En spændvidde, der i øvrigt har en lang forhistorie inden for shia-islam.

Bogen er beregnet til tværfaglige opgaver, herunder KS og AT i fagene historie, samfundsfag og religion. Forfatteren giver med brug af et varieret materiale en fyldig og nuanceret fremstilling af de politiske, samfundsmæssige og religiøse spændinger i Iran siden 1979 samt Irans rolle i det internationale system, især i forbindelse med landets atomprojekt.

I kapitlet om religion sættes shia-islam meget overskueligt op over for sunni-islam, og de specielle træk ved shia-islam som martyrtraditionen og tolvte-imam-linjen fremhæves. Ligeledes den rolle, den eskatologiske nærforventning har spillet i de seneste år i Iran.

Således er meget godt. Men jeg mangler mere omhu for læseren. I de forskellige kapitler omtales de samme navne og begivenheder med videre naturligvis ofte, men i flere tilfælde henvises der ikke til den side, hvor disse ting uddybes og forklares. Et stikordsregister kunne her være behjælpeligt, og andre ting kan indvendes.

Forholdet mellem religion og politik omtales konsekvent som en ”sammenblanding” i det historiske forløb. Hertil må der siges, at det før-moderne menneske ikke blandede eller rodede disse begreber sammen, tværtimod hang de for dem sammen med den største selvfølgelighed: Hersker, samfund og lovgivning var dengang forordnet af Gud. Traditionen i Iran har så i perioder været undtagelsen herfra, men det er alene i den sekulære modernitet, man kan tale om en sammenblanding af religion og politik.

Trods disse indvendinger er bogen ganske godt anbefalet. 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater