Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Integration gennem kroppen

Anmeldelse

Integration gennem kroppen

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Museum Tusculanums Forlag

Fag

Idræt

Bogens forfatter(e)

Sine Agergaard og Hans Bonde (red.)

Antal sider

223
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Idræt og integration

Sine Agergaard og Hans Bonde har redigeret og bidraget til en interessant forskningsbaseret antologi, der belyser idrættens rolle i forbindelse med integration. Bidragene kommer godt rundt om emnet ved både at se det fra minoritetsgruppernes side, hvor de kan bruge idræt som led i deres identitetsarbejde, men også fra samfundets, der forsøger at løse integrationsudfordringer gennem idræt.  
Tidsmæssigt er bidragene koncentreret om udviklingen de seneste 10-15 år, men der er også afsnit med fokus på det tyske mindretal i Sønderjyllands historie samt den jødiske idræt i besættelsestiden. Umiddelbart står disse historiske afsnit lidt løsrevet i forhold til antologiens øvrige bidrag, men rummer dog interessante pointer omkring, hvorvidt integration kun går én eller begge veje.  
Ellers er det primært de mere nutidigt fokuserede bidrag, der trækker læsset. Glenn Nielsen skriver tankevækkende om fysisk aktivitet og idrætsdeltagelse blandt børn med anden etnisk baggrund end dansk og får undervejs både aflivet nogle fordomme, men også vist, at idrætsklubberne stadig har en del at arbejde med, hvis de skal tage deres integrationsopgave alvorligt.   
Ellers er det på godt og ondt en typisk forskningsantologi. Det bliver drøjt, når forfatterne føler trang til i detaljer at redegøre for metoderne i hele det projekt eller den afhandling, som afsnittet bygger på. Ligeledes har bidragyderne til tider fundet den kraftige lup frem, for eksempel i et bidrag om tyrkiske kvinders hverdagsliv og fritidsaktiviteter baseret på kvalitative undersøgelser af 5 kvinder med tyrkisk baggrund. Men omvendt er det et blik ind i den nyeste forskning på området.  
Der er således oplagt historisk og sociologisk stof, som kan inddrages i idræt på B-niveau i forbindelse med såvel AT som større skriftlige opgaver

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater