Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Alle
  • Arbejdsmiljø
  • Kunstig intelligens
  • Undervisning

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning Corona Dannelse Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse
  • Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022
  • Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud
  • Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerliv Læsevejledning Lectio Ledelse Lektier
  • Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur
  • Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil Repræsentantskabsmøde Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 OK 13 Corona Elevfordeling Fremmedsprog Nedskæringer Digitalisering Eksamen Kunstig intelligens Besparelse
luk
Tilbage
Anmeldelse

Faktisk

Anmeldelse

Faktisk

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Nucleus

Fag

Naturvidenskabeligt grundforløb

Bogens forfatter(e)

Jørgen Bennedsen Beck

Antal sider

96

Pris

96 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Faktisk fakta

Bogen henvender sig både til elever i NV og til elever senere hen, når talen falder på naturvidenskabelig metode og praksis.

Bogens kapitler er designet til lektioner a 45 minutter, og der er bokse med træning og emner til eftertanke, som egner sig til klassediskussioner.

Videnskabsteorien er helt på plads. Så vidt jeg kan se. De forskellige metoder (for eksempel hypotetisk induktiv) kaldes metodestier. Et godt ord for, hvordan man går frem i den naturvidenskabelige tænknings jungle. Afsnittet om metodestier egner sig ikke til selvstudium. Det er svært stof i et naturvidenskabeligt hoved. Observation, induktion, deduktion er forklaret, men jeg tænker på, om det er strengt nødvendigt for vordende studenter at kunne håndtere begrebet abduktion. Det samme med begrebet kohærens, som jeg tror vil volde besvær for pubertetsplagede hjerner i 1.g. Hvis bogen indkøbes, bør der være eksemplarer også til ældre klasser.

For der er meget stof, som vil gøre nytte i relation til SRP. Det drejer sig om emner som: pilotundersøgelse, fagligt sprog og publicering, og omtalen af videnskabelig redelighed vil kunne danne udgangspunkt for en samtale med eleverne om plagiat.

Sproget i bogen er ligetil og forståeligt, og det slås fast, at det naturvidenskabelige sprog kan opfattes som et fremmedsprog, hvor ordene skal læres. Databehandling kaldes oversættelse, det slås fast, at diskussion ikke er et skænderi, konklusion er et resultat, og at man under fejlkilder ikke skal skrive, at ens gruppekammerater har klokket i at udføre et forsøg.

Jeg blev begejstret over at se, at forfatteren har ofret lidt plads til det geniale SI-system, som jeg med begrænset succes har forsøgt at kode ind i mine elever.

For den begrænsede tid, der er til rådighed til NV, synes jeg, bogen er omfattende, men den vil helt sikkert være værdifuld for elever, der bevæger sig ind i naturvidenskaben i deres SRP.

Det vil kræve lidt af læreren at overbevise elever om, at naturvidenskab faktisk er sjov fakta. 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater