Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Eksamen

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog Gymnasiereform 2030 OK 13 Tidsregistrering Nedskæringer
luk
Tilbage
Anmeldelse

Er Europa kristent?

Anmeldelse

Er Europa kristent?

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Vandkunsten

Fag

Religion

Bogens forfatter(e)

Olivier Roy (oversat fra fransk af Birgitte Rahbek)

Antal sider

196

Pris

250 kr.,-
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

En ‘tour de force’ i den europæiske værdikamp

Jeg vil meget anbefale denne bog skrevet af den fremtrædende franske religionssociolog Olivier Roy. Den er skrevet i et engageret samt letløbende sprog (glimrende oversat til dansk).

Med en imponerende viden og med et formidabelt overblik redegør han for den værdikamp, der har stået på i Europa siden ungdomsoprøret i slutningen af 1960’erne, og den muslimske migration til Europa. De værdipolitiske positioneringer med de populistiske nationale højrepartier i de enkelte lande, evangeliske, karismatiske, fundamentalistiske kirkelige retninger og den katolske kirke over for den almindelige livsholdning, der fulgte med ungdomsoprøret, hvor det enkelte menneskes velbefindende og fysiske behov blev sat i centrum som det højeste gode ifølge Roy, er klart præciseret. De protestantiske kirker har i det 20 århundrede foretaget en selvsekularisering, og den tidligere aktive politiske venstrefløj har også tabt mælet i dag.

Debatten om et kristent Europa tog et kraftigt opsving i forbindelse med et lovforslag til en europæisk forfatning inden for EU i 2004. Her tales der om Europas kulturelle, religiøse og humanistiske arv, men det var ikke tilstrækkeligt for den katolske kirke. Den daværende pave Benedikt 16. gjorde gældende, at forfatningen skulle nævne Europas kristne rødder, en mere forsigtig formulering end kristen identitet, og følgende normer var ikke til forhandling – den katolske kirke var imod abort, aktiv dødshjælp, homoseksuelle ægteskaber og kunstig befrugtning. Men det blev forkastet i Europa-Parlamentet. Begribeligvis ikke fordi nogen ville afvise, at kristendommen har haft afgørende historisk betydning for udformningen af Europas kultur og civilisation (på godt og ondt), men fordi den katolske kirke mente, at med de kristne rødder fulgte også, at den kristne tro og værdier fremadrettet skulle være normgivne for Europa.

Roy ser selv den europæiske værdikamp som en åndelig og moralsk forfaldshistorie. Han har dog håbet til Europa i behold. “Europa er det eneste legeme, hvori man endnu kan indblæse nogen ånd”, slutter bogen.

Men det er nødvendigt, at Europa vender tilbage til de oprindelige liberale værdier og det, der er tilbage af den kristne erindring. Denne verden af i går skal genopstå ved at resocialisere normsystemerne, som vi har i dag. Hvordan det så skal gribes an, giver bogen ingen svar på.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater