Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Pædagogikum
  • Elevfordeling
  • Kunstig intelligens
  • Arbejdsmiljø

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdstid AT Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse Dansk Deltid DGS
  • Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023
  • Finanslov 2024 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016
  • Hf Historie Idræt Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kommunikation og it Kompetenceudvikling
  • Køn Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon Motivation
  • Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 Ordblind Overenskomst Pension Præstationskultur Praktikant Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø regeringens gymnasieudspil
  • Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur
  • Sverige Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed Uddannelsespolitik Undervisningsdifferentiering Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Elevfordeling Corona Eksamen OK 13 Fremmedsprog Kunstig intelligens Nedskæringer Digitalisering Uddannelsespolitik
luk
Tilbage
Anmeldelse

El deporte

Anmeldelse

El deporte

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Gyldendal

Fag

Sprogfagene

Bogens forfatter(e)

Kristina Pilmark, Lene Håkansson

Antal sider

64
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Temahæfte om sport – et tema med mange aspekter 
Udgivelsen El deporte er det fjerde temahæfte i en serie. Denne bog er som de tidligere udgivelser: La violencia (2007), La globalización (2008) og Narcocultura (2009) velegnet til emnelæsning.
Det er en indbydende bog med den karakteristiske opsætning med alsidige teksttyper med tilhørende opgaver og flotte, meget illustrative fotos.
Indholdsmæssigt tager forfatterne fat i nogle af de aspekter, der hører sportsverdenen til frem for at gå i dybden med forskellige sportsgrene, hvilket er en forfriskende tilgang til sportstemaet. Efter en generel introduktion og grundlæggende ordforråd om forskellige sportsgrene følger der fire kapitler om: sportsstjerner, fankultur, tyrefægtning samt kroppen og doping.
Fodboldverdenen er omdrejningspunktet i kapitlet om fankultur, og i kapitlet om sportsstjerner er det Cristiano Ronaldo og Fernando Alonso, der bruges som eksempler. Tyrefægtningstemaet er desværre begrænset til ét kapitel om, hvorvidt tyrefægtning er en sport, en kunstart eller mishandling. De berømte matadorer og tyrefægterentusiasterne er hverken inddraget i kapitlet om tyrefægtning eller i kapitlerne om sportsstjerner og fankultur, hvilket kunne have været interessant, ikke mindst som modvægt til den megen fokus på fodbold.
I det sidste kapitel tager forfatterne fat i en af sportens bagsider ved at se nærmere på doping. Teksterne om emnet er informative og overskuelige, og der er mange og forskelligartede opgaver til emnet.
Samlet set virker bogen inspirerende og i stand til at fange eleverne. Opgaverne appellerer til, at eleverne kommer på banen gennem forskellige diskussions- og holdningsspørgsmål, som interesserer dem, og der er rig mulighed for at udvide sportstemaet via listen over supplerende materiale bagerst i bogen.

 

 

 

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2023

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater