Annonce
Skip to content
Find vej til
  • Job
  • Annonceinfo
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
Skriv et debatindlæg
0
  • Gymnasiereform 2030
  • Kunstig intelligens
  • Tidsregistrering

Mere

  • Adgangskrav Afskedigelser Akademikerne Alkoholpolitik Almendannelse anvendelsesorienteret undervisning APV arb Arbejdsglæde Arbejdsmiljø Arbejdspres Arbejdstid AT Autisme Besparelse Brobygning campus Corona Dannelse
  • Dansk Deltid DGS Didaktik Digital dannelse Digital eksamensovervågning Digital krænkelse Digitalisering Efteruddannelse Eksamen Eksamensform Elevboom i gymnasiet Elever med handicap elevfor Elevfordeling Elevtrivsel Engelsk EOP Epx
  • EU Eux Fængsler Faglighed Feedback Filosofi Finanslov 2023 Finanslov 2024 Finanslov 2025 fjernundervisning Folkemøde 2023 Folkemøde 23 Folketingsvalg 2015 Folketingsvalg 2019 Folketingsvalg 2022 Frafald Fremmedsprog Fremmedsprogsstrategi fusion
  • gambling GDPR GL's hovedbestyrelsesvalg GLs internationale arbejde Grønland Grundforløb Gruppearbejde Gymnasiale suppleringskurser Gymnasielukning Gymnasiereform 2016 Gymnasiereform 2030 Hf Hhx Historie Høje følelsesmæssige krav Htx Idræt Indeklima Indflydelse
  • Innovation Integration It It i undervisning It-forbud Kandidatreform Karakterer Karakterkrav Karakterræs Karakterskala Karrierelæring kinesisk Klager Klasseledelse Klima Kollegial supervision Kommunikation og it Kompetenceudvikling Køn
  • Kunstig intelligens Lærer-elev-relation Lærerens dag Lærerliv læring Læsevejledning læsning Lectio Ledelse Lektier Litteratur Litteraturkanon Lokalaftale Lokalløn Løn Matematik Matematik B Min gymnasietid Mobiltelefon
  • Mødekultur Motivation Musik Naturgeografi Naturvidenskab Nedskæringer Ny lærer Nyt skoleår - nye ideer Observation af undervisning OK 13 OK 15 OK 21 OK 24 OK 26 Ordblind Overenskomst Pension politik Præstationskultur
  • Praktikant privatundervisning Professionel kapital Psykisk arbejdsmiljø Psykologisk tryghed regeringens gymnasieudspil Religion Repræsentantskabsmøde Repræsentantskabsmøde 2023 Repræsentantskabsmøde 2024 Rettestrategier samarbejde mellem uddannelser Seksualundervisning Selvcensur Seniorarbejdsliv serviceeftersyn Sexchikane Sexisme Skærmfri undervisning
  • Skriftlighed Snyd Sociale Medier Socialt taxameter SOP SRP Stress Studieretning Studietur Sverige Sygdom Taxameter Taxameterordning Teamsamarbejde Tekst Tidsregistrering Tillidsrepræsentant Tilsyn Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik Udveksling Undervisningsdifferentiering Undervisningsevaluering ungdomskultur valg Valgkamp Vejledning Vidensdeling Videregående uddannelse Vikar Virtuel undervisning VUC Ytringsfrihed
  • Gymnasiereform 2016 Eksamen Kunstig intelligens Corona Elevfordeling Fremmedsprog OK 13 Gymnasiereform 2030 Nedskæringer Tidsregistrering
luk
Tilbage
Anmeldelse

Det brogede Spanien

Anmeldelse

Det brogede Spanien

Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Forlag

Frydenlund 2013

Fag

Historie

Bogens forfatter(e)

Jakob Buhl Jensen
Anmeldt af_
Gymnasieskolen Redaktion

Er Franco død?

Bogen udkom i 2007. 2. udgave er opdateret, bl.a. med den økonomiske krise, men indeholder ellers de samme temaer. Hovedvægten ligger på Francoperioden og tiden derefter.  Af de 11 kapitler er nr. 3-8 identiske med de oprindelige, og alt billedmaterialet går igen. 
Den 18. juli 1936 begyndte den spanske borgerkrig. Kongedømmet var blevet afskaffet fem år tidligere, og den nye republik blev ledet af en centrum-venstre-regering. Den gamle magtelite, den katolske kirke og militæret, var delvist sat uden for døren, men rumlede stadig i kulisserne, og det blev den ved med. 
Militæret kuppede den lovligt valgte regering, hvorved general Franco tog magten og beholdt den til sin død i 1975, et diktatur baseret på fascistiske metoder. Bogen refererer dernæst det retablerede kongedømme og det genindførte demokrati med de skiftende regeringers problemer og politik. 
Francos gamle støtter og de nye politikere indgik en glemselspagt. Der har således stadig ikke fundet et retsopgør sted. Blandt de ulægte sår er omkring 30.000 børn, der blev tvangsfjernet fra forældrene og bortadopteret til Francofolk. Et andet er selvstændighedsbevægelserne i Baskerlandet og Catalonien, selvom ETA i 2011 erklærede at ville stoppe volden. Bogens udenrigspolitik handler mest om forholdet til EU, mens der ikke tales om Afrika. Indvandringen får kun 4 linjer, og nutidens flygtninge omtales ikke. 
Bogen har en kronologi- og forkortelsesliste, men savner et personregister. På nettet ligger 32 kilder. Dem er der lidt mere spræl i end i den meget refererende tekst.

Link er kopieret
Kommentar til anmeldelsen

Skriv et svar Annuller svar

Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.

Fortsæt med Facebook
Continue with Google
Fortsæt med Twitter

Eller opret med din email

Klik her, hvis du har glemt din adgangskode
  • Annonceinfo
  • Job
  • GL
  • Redaktionen
  • Artikler
  • Anmeldelser
  • Meninger
  • Skriv et debatindlæg

Tilmeld nyhedsbrev

Gå ikke glip af nyheder fra Gymnasieskolen

Indtast din email adresse
Copyright Gymnasieskolen 2025

Anbefalede stofområder
  • Arbejdsmiljø
  • Undervisning
  • Karriere
Anbefalede emner
  • Corona
  • Stress
  • Eksamen

Artikler

Meninger

Anmeldelser

Ingen resultater